Samferdsel

Ingeniører mener Bane Nors eget sikringstiltak førte til at Otta bru løsnet

Bane Nor advarte selv mot å legge steinterskel under brua. Likevel bygde de terskelen og droppet å sikre mot islaster.

En halv meter høy steinterskel ble lagt under Otta jernbanebru som erosjonstiltak i mars 2024. Ett år senere kan terskelen ha forårsaket kraftig erosjon og stengning av Dovrebanen.
En halv meter høy steinterskel ble lagt under Otta jernbanebru som erosjonstiltak i mars 2024. Ett år senere kan terskelen ha forårsaket kraftig erosjon og stengning av Dovrebanen. Foto: Arash A. Nejad
Tia KarlsenTia Karlsen– Journalist
Oskar Hope-PaulsrudOskar Hope-Paulsrud– Videojournalist
Arash NejadArash Nejad– Fotojournalist
7. apr. 2025 - 05:00
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.