ELSYKKEL

Ingeniørens hjemmelagde trehjulsykkel kan kjøre 600 kilometer på én oppladning

Takket være et stort hjemmelaget batteri.

Lars Oksbjerre er ingeniør og har jobbet med IT i mange år, nå har han startet selskapet Veloks som lager elektriske trehjulssykler.
Lars Oksbjerre er ingeniør og har jobbet med IT i mange år, nå har han startet selskapet Veloks som lager elektriske trehjulssykler. Foto: Morten Egedal
Av Morten Egedal, Ingenioren.dk
30. mai 2018 - 18:02

På lang avstand ligner den en trehjulet månebil, men det ligger mange tanker og overveielser bak den dansk-konstruerte Veloks el-trehjulssykkel – eller el-trike – som er utviklet av en dansk ingeniør.

Over 600 kilometer kan du sykle på en trehjulet el-trike på én enkelt oppladning, takket være et stort, hjemmelagd batteri.

Lars Oksbjerre er ingeniør og har jobbet med IT i mange år av livet sitt, men han fikk lyst til å finne nye utfordringer og startet selskapet Veloks, hvor han nå bygger el-trikes.

– Jeg har alltid hatt lyst til å lage, konstruere og bygge et produkt fra bunnen av. Komponentene er standard, men batteriet har jeg selv lagd av litiumceller, sier han.

Ingeniøren besøkte garasjen hans, hvor det ved siden av Teslaen hans sto to prototyper av el-triken som har vært under utvikling i drøyt halvannet år.

– Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg lagde en versjon der man sykler liggende. Jeg har selv alltid kjørt på normale sykler, men jeg ville nok prøve noe mer komplisert, sier han.

Men før han kunne designe sykkelen, måtte han først lære seg egenskapene til en rekke materialer, og han valgte til slutt å bygge sykkelen av krom-molybden-legert stål.

Styrer som en stridsvogn

Den trehjulede sykkelen, som klassifiseres som en 'tadpole trike', har to hjul foran og ett bak, og ligner nesten en blanding mellom en sykkel og en liten bil.

– Den er fullt avfjæret, har dobbelt ønskebein-oppheng og har geometri som en bil. Jeg har konstruert den slik at alt fra starten av var fokusert på at den skal kunne kjøres med strøm, sier Lars Oksbjerre.

Derfor har han blant annet plassert det store hjemmelagde batteriet under setet, slik at tyngdepunktet ligger lavt og sentralt i motsetning til en del andre el-triker, som vanligvis har batteriet oppå bakhjulet.

Vis mer

For å redusere trikens svingradius til fire meter, har Lars Oksbjerre tatt et litt usedvanlig valg når det kommer til styringen:

– Den har tank-styring. Du vrir hjulene, slik at du kan svinge mye skarpere. På tysk heter det panzersteuerung, og det minimerer svingradiusen, sier han.

«Jeg ville lage noe som folk kunne prøve»

Prosjektet tok blant annet form etter flere år hvor folk rundt ham har hatt problemer med å forstå hans tidligere prosjekter.

– Jeg har jobbet i it-verdenen, der folk ikke alltid forstår hva man bygger. Så jeg ville lage noe som folk kunne se og ta på, sier han.

Forhjulene til sykkelen er fullt avfjæret og utstyrt med et lite display som gir informasjon til føreren. <i>Foto:  Morten Egedal</i>
Forhjulene til sykkelen er fullt avfjæret og utstyrt med et lite display som gir informasjon til føreren. Foto:  Morten Egedal

Selv om sykkelen er en svært analog konstruksjon, har Lars Oksbjerre likevel fylt den med digitalt utstyr som styrer motoren.

– Det sitter en sensor som måler vridningen på akselen. Dette blir omsatt til newtonmeter, og det blir omdannet til et signal til motoren, sier han.

Stort hjemmelagd batteri

De 3000 wattene i det hjemmelagde batteriet låter heftig når man tenker på at en elsykkel ifølge dansk lov bare kan assisteres av 250 W – og en speed pedelec 500 W. Til sammenligning ligger profesjonelle sykkelryttere i gjennomsnitt bare på omkring 400–600 watt.

Men Lars Oksbjerre understreker at det kraftige batteriet ikke betyr at det skal råkjøres på de danske veiene eller sykkelstiene.

– Den kan selvfølgelig trimmes opp, men akkurat nå er den begrenset elektronisk til 250 W. Hvis den blir godkjent som speed pedelec, krever det bare en oppdatering av programvaren, sier han.

Bakhjulet har kjedetrekk på begge sider. Til venstre trekker og bremser motoren, mens høyre side fungerer som en vanlig sykkel. <i>Foto:  Morten Egedal</i>
Bakhjulet har kjedetrekk på begge sider. Til venstre trekker og bremser motoren, mens høyre side fungerer som en vanlig sykkel. Foto:  Morten Egedal

El-triken er i dag godkjent som en elsykkel, men Lars Oksbjerg håper at den kan bli typegodkjent som en speed pedelec. Han venter derfor nå på at myndighetene ser på saken, men slike ting tar sin tid.

Batteri på 11 kg og motor på 4 kg er plassert lavt og sentralt for å gi best mulig tyngdepunkt. <i>Foto:  Morten Egedal</i>
Batteri på 11 kg og motor på 4 kg er plassert lavt og sentralt for å gi best mulig tyngdepunkt. Foto:  Morten Egedal

Han satser derfor i stedet på at triken blir godkjent i Tyskland først, slik at de danske myndighetene raskt kan blåstemple fartøyet for de danske veiene.

Det store batteriet veier 11 kilo, men Lars Oksbjerre mener at den ekstra vekten ikke er et problem. I tillegg til at batteri og motor hjelper mer enn de hemmer, er det nemlig også andre krefter i gang:

– Når du kjører over 25 km/t, betyr luftmotstand mye mer enn den lille ekstra vekten, sier han med henvisning til el-trikens jordnære design som minimerer luftmotstanden.

Veloks’ el-trike er prissatt til 5300 €, noe som tilsvarer over 50.000 norske kroner med 1 kWh-batteri – og i tillegg cirka 400 € per ekstra kWh.

Artikkelen ble først publisert på Ing.dk

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.