Mitsubishi Outlander er en populær ladbar hybrid.
Mitsubishi Outlander er en populær ladbar hybrid. (Foto: Mitsubishi)

Ladbare hybrider - forbruk

Ingen ladehybrider leverte forbruket produsenten oppga

Rapport: 98 prosent av hybridbiler klarer ikke å levere oppgitt forbruk.

  • Motor

På hjemmesiden HonestJohn.co.uk kan britiske bilister rapportere inn hvor langt de i virkeligheten kjører på literen. I en ny undersøkelse har HonestJohn hentet inn 148.000 rapporter fra briter som kjører hybridbiler.

Her viser det seg at bare én av 39 modeller klarer den bensinøkonomien som produsenten har lovet.

For alle de andre er det snakk om et bensinforbruk som ligger langt høyere. HonestJohn har valgt å beregne det som prosentandelen av det lovte, og her viser det seg at for eksempel Mercedes-Benz C-klasse C350e bare kan levere en kjørelengde på 37 prosent av den som var oppgitt per liter.

Hvis eieren med andre ord har fått oppgitt et forbruk på 50 km/l, vil han oppleve at bilen bare kjører 18,5 km/l.

For biler som BMW 3-serie 330e og Volkswagen Golf GTE var tallet henholdsvis 37 og 38 prosent. Mitsubishi Outlander PHEV kunne klare 42 prosent, og BMW 2-serie Active Tourer 225xe endte på 56 prosent.

Ikke-ladbare leverer mer som lovet

Da står det langt bedre til med hybridbilene (som altså ikke kan lades opp utenfra), hvor Lexus GS450h oppnådde 84 prosent, mens biler som Toyota RAV4 Hybrid klarte 79 prosent og den populære Toyota Yaris-hybriden kom opp på 78 prosent.

Tallene ser ikke ut til å være et isolert britisk fenomen. Et enkelt søk på en tysk nettside, spritmonitor.de, hvor tyske bilister på tilsvarende måte kan rapportere drivstofforbruket sitt, viser at en bil som BMW 330e i gjennomsnitt ruller omkring 25 km/l, mens det offisielle tallet er 52 km/l.

Tilsvarende kjører eierne i langt overveiende grad mellom 25 og 30 km/l i en Mitsubishi Outlander PHEV, mens det offisielle tallet sier 53 km/l for verdens mest solgt ladbare hybrid.

Eierne glemmer kanskje å lade

HonestJohn spekulerer ikke i hva årsaken til den manglende utnyttelse av bilenes miljøvennlige egenskaper kan være. Men det er det andre som har gjort.

I en studie fra 2017 som er offentliggjort i Journal of Industrial Ecology, undersøkes på en lignende måte hvor langt ladbare hybrider egentlig kjører i virkelighetens verden.

I rapporten er data fra 2000 ladbare hybrider blitt undersøkt. Forskerne fant ut at forskjellen mellom det opplyste drivstofforbruket og brukernes opplevelser i den virkelige verden, viste at forbruket lå mellom 50 og 100 prosent høyere for ladbare hybrider med relativ kort elektrisk rekkevidde.

Undersøkelsen viste også at utnyttelsen av batteriet steg med batteriets størrelse, og forskerne pekte derfor på at den optimale rekkevidden på ren strøm ligger på mellom 200 og 300 kilometer.

Testsyklus må ta en del av skylden

I forhold til brukernes utnyttelse av batteridelen, ble også andre faktorer undersøkt. Den mest opplagte årsaken til forskjellen mellom offisielle tall og brukerens erfaringer, mente forskerne var den offisielle testsyklusen som bilene må gjennom.

Bilprodusentene utnytter rammene til det ytterste for å få drivstofforbruket så langt ned som overhodet mulig. Et lavt drivstofforbruk er naturligvis gunstig i markedsføringen av bilene, og gir lavere avgifter i de fleste land.

Men også faktorer som kjørestil, og i hvor høy grad eierne husker å lade opp bilene, ble diskutert. For eksempel har en nederlandsk undersøkelse fra 2013 av ladbare hybrider vist at bare 24 prosent av batteriets kapasitet ble utnyttet.

Andre undersøkelser viser at hvis brukerne har mulighet for å lade opp på jobben, øker utnyttelsen av batteridelen. Eldre amerikanske undersøkelser viser utnyttelsesgrader på 35 prosent for biler med en elektrisk rekkevidde på 32 km og 70 prosent for biler med 64 km rekkevidde.

Artikkelen ble opprinnelig publisert på Ing.dk.

Kommentarer (42)

Kommentarer (42)