SAMFERDSEL

Stavangers nye elbusser skal kjøre opptil 350 kilometer om dagen

I trafikk fra februar.

Fra begynnelsen av januar vil to elbusser gå i ordinær rute mellom Stavanger og Sandnes. Bussene vil kjøre en strekning på opptil 350 kilometer om dagen.
Fra begynnelsen av januar vil to elbusser gå i ordinær rute mellom Stavanger og Sandnes. Bussene vil kjøre en strekning på opptil 350 kilometer om dagen. Bilde: Boreal
Ina AndersenIna AndersenJournalist
12. jan. 2015 - 12:24

– Bussene holder det de lover, med kapasitet på 250 kilometer med fullt batteri. Nå skal det bli veldig spennende å få prøve dem i rute, sier Tor Arild Sande i Boreal Transport til Teknisk Ukeblad.

Boreal er bussoperatør i Sør-Rogaland, og har kjøpt to elbusser fra den nederlandske produsenten Ebusco.

Disse skal gå i rutetrafikk i Stavanger fra midten av februar, som en del av et pilotprosjekt med ordinær drift av elektriske busser.

Det blir de første batterielektriske bussene som går i ordinær rute her til lands.

Testbuss

Boreal hadde i november en tilsvarende buss på utlån fra Ebusco. Den ble brukt til å lære opp sjåfører og til å gjøre seg noen erfaringer med oppladingsstasjoner og rekkevidde.

– Bussen svarte absolutt til forventningene. Den fungerte fantastisk bra i testene våre, jeg hadde nesten ikke turt å se for meg at det skulle være så bra. Så nå er vi veldig positive, sier Sande, som er rekrutterings- opplærings- og infrastrukturansvarlig, og hadde ansvaret for elbussen på utlån.

Lånebussen ble testet både med og uten passasjerer på de rutene det er planlagt at den skal kjøre, og erfaringene til Boreal tilsier at batteribussene holder den rekkevidden de lover, 250 kilometer på fullt batteri.

– Testene våre viser at bussen holder i 25 mil, pluss-minus noen kilometer. Kapasiteten varierer noe etter om det er passasjerer ombord, og påvirkes av vær og temperaturforhold, som alle elbiler og -busser gjør, påpeker Sande.

I tillegg skal den batteridrevne bussen være god å kjøre og kommer raskt opp i fart. Det eneste Sande har å utsette på er at den er litt treg i bakker.

– Men det har produsenten sagt at de skal justere. Ikke at det er så mange bakker å snakke om på ruten den skal gå, forklarer han.

Les også: Derfor er superbuss et rimeligere alternativ enn trikk

Her er den batteridrevne bussen Boreal hadde til utlån, koblet til ladestasjonen i bussdepotet i Stavanger.
Her er den batteridrevne bussen Boreal hadde til utlån, koblet til ladestasjonen i bussdepotet i Stavanger.

Stavanger-Sandnes

Bussene skal gå i rute mellom Stavanger og Sandnes, en strekning på omkring 35 kilometer tur/retur.

Det er satt opp ladestasjoner for de nye elbussene på bussdepotet på Revheim i Stavanger og i Sandnes. Sistnevnte skal hurtiglade bussene under skiftene, slik at blir det mulig å ha elbussene i drift gjennom hele driftsdøgnet.

– Elbussen skal gå i vanlige skift fra 06.00 om morgenen til omkring midnatt. I løpet av dagen legger vi inn ekstra pauser på rundt 20-30 minutter i Sandnes, slik at bussene skal få lade batteriet med 10-15 prosent. Da er vi sikret at det holder hele driftsdøgnet, forklarer Sande.

I tillegg er ladestasjonen i Sandnes alltid tilgjengelig for sjåførene, som dermed kan koble til dersom de har tid på ruten.

Bussene vil gå tur/retur Stavanger-Sandnes ni til ti ganger per dag, noe som tilsvarer total kjørelengde på opptil 350 kilometer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Les også: Volvos batteribuss lader med 300 kW og pantograf

Oppstart i februar

Sjåførene har også gitt positive tilbakemeldinger, blant annet på at de batteridrevne bussene støyer mindre enn bussene de kjører til daglig.

Så langt har 25 sjåfører fått grunnopplæring på bussen. For at de skal være kvalifiserte, må de i tillegg skaffe seg sjåførkort. Totalt ønsker Boreal å ha rundt 50 sjåfører som er lært opp til å kjøre elbussene, slik at de har reserver ved ferie og sykdom.

– Opplæringen har gått fint. Det er ikke noe spesielt verre å kjøre elbuss enn å kjøre vanlig buss. Det eneste som skiller er at sjåførene må koble bussen til lading. Men det er veldig enkelt, og har ikke bydd på noen problemer, sier Sande.

Passasjerene vil trolig heller ikke merke store forskjeller, bortsett fra at elbussen nok er mer stillegående enn vanlige busser.

Opprinnelig skulle de batteridrevne bussene vært på plass i november i fjor, men har blitt noe forsinket.

Bussene er nå bekreftet på vei til Stavanger. De har forlatt Kina, hvor de er produsert, og skal etter planen være framme i februar. Går alt etter planen er bussene klare for veien i midten av februar.

Det er for øvrig ikke første gang Stavanger har hatt en elbuss på veiene. Sande minnes at det var en batteridrevet bydelsbuss for femten-tjue år siden.

– Den gang var det mye tull, blant annet med å lade bussene, de har kommet mye lenger nå, poengterer han.

Les også: Londons nye tube blir førerløs

Rekkevidde på 250 kilometer

Boreal Transport har arbeidet helt siden 2012 med å finne fram til de best egnede elbussene for norske forhold. Valget falt i fjor på Ebusco.

Bussen er en standard 12-meters buss, på 11,8 tonn, med 35 sitteplasser, men plass til inntil 80 passasjerer.

Den har et 249 kWh litiumionebatteri (jernfosfat, LFP) som veier 1800 kg. Battericellene har en energitetthet på 160 Wh/kg. Ifølge Ebusco kan batteriet lades opp til 100 prosent på kun 2,5 timer.

Bussen har en rekkevidde på cirka 250 kilometer med fulladet batteri om sommeren, 170 kilometer om vinteren.

Planen er at bussene skal kjøre omkring 70.000 kilometer i året.

Boreal Transport har fått innvilget støtte til pilotprosjektet fra Transnova, og har fått med seg det fylkeskommunale busselskapet Kolumbus og energikonsernet Lyse som partnere i prosjektet.

Les også:

Russlands nye supertrikk er som hentet ut fra Star Wars

Toleddet bussmonster kommer til Norge

Denne trikken er en buss  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.