MS "Stavangerfjord" bruker mye lenger tid å bunkre i Norge enn i Danmark. (Bilde: Espen Gees)

BUNKRING AV LNG

Rekker ikke bunkre i Norge, sender 10 lastebiler med LNG til Danmark hver uke

Norsk lovverk gjør det umulig for Fjord Line å fylle LNG tidsnok i Norge.

Miljøvennlige MS «Stavangerfjord» er den første internasjonale cruisefergen som utelukkende drives av flytende naturgass (LNG). Norsk lovgivning gir imidlertid cruisefergen problemer med å holde seilingsplanen.

Da det ikke er lov i Norge å fylle LNG med passasjerer om bord velger selskapet Fjord Line å transportere ti til tolv LNG-tanker med lastebil i uken fra Stavanger til Hirtshals.

Da selskapet har fått innvilget en midlertidig tillatelse til å fylle med passasjerer om bord i Danmark, tar det langt kortere tid å fylle tanken der.

– Vi trenger noe mer tid ved kai for å innarbeide rutiner for bunkring av LNG på en måte som ikke medfører forsinkelser. Problemene er knyttet til fylling av det svært komprimerte drivstoffet inn i skipets tanker og det norske regelverket, heter det i en pressemelding fra Fjord Line.

En time per tank

Administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line forteller over telefon at det tar omtrent en time å bunkre en LNG-tank.

– Hvis vi er i Risavik i fire timer, må vi først sette av en time på å losse, så kan vi bunkre i to timer, deretter bruke en ny time på å laste, forteller Fardal.

I Danmark vil de kunne gjøre dette samtidig. På fire timer vil man derfor kunne tanke dobbelt så mye som i Risavik. Av de 14 til 16 tankbilene de fyller, blir fire bunkret i Risavik og resten i Hirtshals.

Fardal legger til at heller ikke kan tanke i når de legger til kai i Bergen, da ligger passasjerene og sover.

– Vi kan ikke vekke dem og sende dem ut på bryggen for at vi skal bunkre, derfor kan vi bare bunkre når båten kommer til Stavanger på søndager, forklarer han.

MS Stavangerfjord: Vant pris for energieffektivitet

Fokus på sikkerhet

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) jobber med å se på mulighetene for en lovendring som skal gjøre det mulig for båter som MS «Stavangerfjord» å bunkre med passasjerer om bord.

– Vi jobber med en omfattende risikovurdering av bunkring fra land til passasjerbåter. Denne skal ferdigstilles i løpet av august, forteller Anne-Elisabeth Arnulf, avdelingsleder i DSB.

Risikovurderingen utføres i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet og hvor konsekvensene ved eventuelle uhell blir lagt vekt på.

I tillegg gjøres det vurderinger som omfatter tredjepersoner som enten befinner seg i fergen, er på vei ut eller på vei inn. Det jobbes også tett med Danmark og Sverige.  

Arnulf forteller også at Skangass AS har sendt en søknad om å etablere et bunkringsanlegget for LNG i Risavika. Om de får samtykke vil Fjord Line muligens kunne bunkre med passasjerer, så lenge de følger de satte sikkerhetsmessige vilkårene.

– Vi jobber med å behandle søknaden nå og vi legger mye vekt på om det er sikkerhetsmessig forsvarlig å tillate et slikt anlegg, avslutter Arnulf.

Søknaden er sendt til høring med høringsfrist den 9. september.

DSB poengterer at de ikke har mottatt en søknad fra Fjord Line om å fylle i LNG med passasjerer om bord, lignende den de har i Danmark.

Les også: Vil kjøre danskebåten på metanol

Utarbeider rutiner

MS «Stavangerfjord» startet søndag 14. juli seilinger mellom Norge og Danmark. Båten ble ikke levert til selskapet før mandag samme uke etter gjentatte forsinkelser fra rederiet Bergen Group Fosen.

Mannskapet hadde dermed bare én uke på seg til å innarbeide alle driftsrutiner før skipet startet ordinær seilinger – midt i den hektiske sommersesongen.

– Vi håper at den midlertidige justeringen av seilingsplanen gir oss tid til å innarbeide den planlagte bunkringsrutinen. Dette har topp prioritet, sier Fardal.

Bergen Group Fosen bygger også en identisk cruiseferge som skal få navnet MS «Bergensfjord».

Les også:

Batterier på full fart inn i skip

Dette skipet skal seile med last

Her er verdens største batteridrevne ferge