Når F-35 tidligst kan fly blant norske fjell og fjorder, vil kampflyet fortsatt være i testfasen. (Bilde: Lockheed Martin/Forsvarsdepartementet)

F-35 er ikke ferdigtestet før 2016

Det er én av konsekvensene av at F-35-programmet er blitt restrukturert.

Utviklingsprogrammet er utsatt med nye 19 måneder slik at forsinkelsen totalt nå lyder på cirka tre år.

I testfasen

En av målsettingene i den norske anskaffelsesplanen er at F-35-flyene skal være teknologisk ferdig utviklet, testet og operativt klare når Norge mottar dem.

Dette målet kan nå henge i en tynn tråd.

Etter den siste milepælsplanen vil Block 3 av F-35A, som Norge ønsker, fortsatt være i testfasen i 2016. Altså samme år som Norge i utgangspunktet vil ha første leveranse.

– Dette gjør at vi må tenke oss om. Vi kan risikere at fly levert i 2016 har noe svakere operativ kapasitet enn tidligere antatt og at denne ikke er ferdigtestet. Dessuten risikerer vi høyere enhetskostnad for fly i perioden 2016-2020, sier Pål Bjørseth.

Han er prosjektleder for det norske kampflykjøpet og informerte torsdag Teknisk Ukeblad og andre medier om det restrukturerte F-35-programmet og følgekonsekvenser for JSF-partnerlandene.

Dette er A-versjonen av F-35 som Norge planlegger å kjøpe. Foto: Lockheed Martin Tom Reynolds

120 fly årlig om tre år

Et annet mål med den norske anskaffelsen er å time kampflyhandelen slik at det passer inn operativt med utskifting fra dagens F-16 og samtidig til lavest mulig kostnad. EOSL (end of service line) for F-16 er satt til 2023.

– Å tro at vi kan ha operative F-16 etter 2023 er å tro på et drømmescenario. Det blir å kaste gode penger etter dårlige maskiner, som vi dessverre har gjort senest med C-130H, påpeker Bjørseth.

Veteranen F-16: Akutt mangel på teknikere

Siste Hercules er levert

Et annet spørsmål er hvorvidt Lockheed Martin klarer å skru opp produksjonstakten og sette sammen 115-120 fly i året allerede fra 2012-2013.

Pål Bjørseth, prosjektleder for nye kampfly i Forsvarsdepartementet
Et annet spørsmål er hvorvidt Lockheed Martin klarer å skru opp produksjonstakten og sette sammen 115-120 fly i året allerede fra 2012-2013. Pål Bjørseth. Foto: Trond Gram Trond Gram

Og dessuten de grunnleggende og avgjørende spørsmålene som gjenstår å bli besvart, nemlig hvor mange partnerland som bestiller fly, hvor mange, når og hvilke tredjelandskunder som eventuelt melder seg.

– Store framskritt

– Det er viktig å ta med seg at det faktisk gjøres store framskritt med F-35, senest nå i juni med B- og C-versjonene, sier Bjørseth og viser blant annet til STOVL-versjonen som fløy supersonisk i forrige uke.

F-35B, STOVL-versjonen av kampflyet. Foto: Lockheed Martin

Les saken: Ny milepæl for F-35

Dessuten har A-versjonen gjennomført en vellykket belastningstest , foran skjema, og arbeidet med å konstruere bremseskjerm til samme fly er i rute, ifølge Bjørseth.

– Denne er meget viktig for vår versjon. Både for å kunne lande på egne rullebaner med tung last, men også for å kunne operere i områder med tynnere luft, sier han.

Norge må justere i november

Den amerikanske forsvarsministeren Robert Gates besluttet 1. februar å restrukturere programmet og finansiere det i henhold til et konservativt anslag. Meget konservativt, vil mange hevde.

Et nøkkelpunkt blir enhetsprisen på flyene som nå skal produseres i fjerde bolk, altså LRIP 4, der det har kommet uoffisielle rapporter om at Lockheed Martin vil levere disse til minst 20 prosent under prisen anslått av myndighetene. Slik også LRIP 1 til 3 er blitt.

LRIP er et akronym som står for «low rate initial production», altså småskala oppstartsproduksjon.

Bjørseth sier at Norge ikke kan konkludere om konsekvensene før restruktureringen av programmet er endelig gjennomført. Denne omfattende prosessen vil pågå utover sommeren og høsten, og en ny milepælsplan er berammet til november.

Da kan det også bli justeringer for det norske programmet.

Boeing-påstander

Mye av debatten rundt F-35 er amerikansk innenrikspolitikk. Det handler om grupperinger både innenfor industrien, de forskjellige våpengrenene og ikke minst erkekonkurrenten Boeing som er ute og tilbyr F/A-18 Super Hornet

– Vi kan konstatere at det er en intern krig i USA og at mange av påstandene om F-35 stammer fra Boeing, bekrefter Bjørseth.

Vinteren 2008 var faktisk Boeing i Oslo og bød fram sitt Super Hornet til Norge, men det var i seneste laget.

Les sakene: Boeing melder seg på i jagerflykampen

F-15 med billigstealth

Senest i går kom en ekspertgruppe, bestående av fagfolk og politikere fra begge de store amerikanske partiene som har hatt som mandat å vurdere forskjellige kutt i forsvarsbudsjettet, med et forslag om å stanse utviklingen av F-35 helt eller delvis.

Bjørseth holder fast ved at USA har ikke noe valg når de skal erstatte F-16, F-15 og F-18.

– Det finnes ikke noe alternativ som kan skaffe til veie akseptabel militær kapasitet til en lavere kostnad. At F-35 vil utgjøre ryggraden i det framtidige taktiske flyvåpenet slo amerikanske myndigheter fast senest i den siste sertifiseringen av programmet, sier Bjørseth.

300 millioner «norske» dollar

Når det gjelder levering til Lockheed Martin for norske industribedrifter, summerer kontraktsbeløpene seg til 300 millioner dollar per dags dato, ifølge den norske prosjektledelsen.

De fire bærebjelkene i F-35-programmet for norsk industri vil være JSM-missilet, panserbrytende ammunisjon (APEX), PLCS-produkter og avanserte komposittprodukter.

Dette er bra på det stadiet i prosessen Norge er i dag, mener Bjørseth.

– Så vil det sikkert finnes en underskog av bedrifter som foreløpig ikke har lykkes og som ikke synes bildet er fullt så bra, påpeker han.

Norske bedrifter på frierferd

På kontraktjakt i USA

F-35B, STOVL-versjonen av kampflyet. Foto: Lockheed Martin