BØLGER: Costa Concordai er fortsatt full av av bunkersolje og diesel. Været har usattt tømminge n med over en uke. I begynnelsen av mars får rederiet og forsikringsselskapene tilbud på berging og hogging av skipet. I slutten av mars tas avgjørelsen om skipets videre skjebne. (Bilde: Flickr Commons)

Disse vil fjerne Costa Concordia

  • Industri

Forliset:

  • Ifølge ferdskriveren gikk «Costa Concordia» på grunn klokken 21:58, fredag 13. januar 2012.
  • Skipet kom fra Civitavecchia på Toscanakysten samme kveld.
  • Det var begynnelsen på et sjudagers cruise som skulle gå til Savona, Marseille, Barcelona, Palma, Tunis og Palermo.
  • Ifølge kystvakten var det 3.206 passasjerer og en besetning på 1.023 om bord.


Hot tapping:

  • Flenser festes på utsiden av tanken med kombinasjonsbor som borer og gjenger.
  • Boret blir stående igjen som en skrue og som dermed fester flensen til skroget.
  • En kuleventil monteres på flensen. Deretter bores det gjennom ventilen i åpen posisjon.
  • Ventilen stenges mens slanger eller rør kobles på og oljen kan suges ut med en pumpe.
  • Et hull i laveste punkt bores for å pumpe inn vann.


Costa Concordia:

  • Verft: Fincantieri, Italia
  • Byggeår: 2006 i Italia.
  • Bruttotonnasje: 114.147 tonn
  • Dødvekt: 8.900 tonn
  • Klasseselskap: RINA.
  • Lengde: 290 meter
  • Bredde: 35 meter
  • Dypgående: 8,2 meter.
  • Toppfart: 22,5 knop
  • Ytelse: 75.600 kW
  • Passasjerer 3780
  • Mannskap: 1100

Rederiet har ikke tatt stilling til om skipet skal berges i ett stykke, eller om det må hogges opp og fjernes bit for bit.

I en pressemelding skriver Costa Crociere at de har sendt forespørsel til 10 selskaper om tilbud og plan for å fjerne skipet fra øya Giglio utenfor Toscana.

Stiftelsen Skagerrak: Kritisk til cruisesikkerhet

Fra hele verden

De 10 bergingsselskapene har fått frist til begynnelsen av mars med å gi tilbud.

Disse er spurt: 1) Smit Salvage BV, 2) Svitzer Salvage BV, 3) Mammoet Salvage BV, 4) Titan Salvage, 5) Resolve Marine Group Inc., 6) T&T Marine Salvage Inc., 7) Donjon Marine Inc., 8) Tito Neri S.r.l., 9) Fukada Salvage & Marine Works Co. Ltd., 10) The Nippon Salvage Co Ltd.

Dersom skipet skal tettes og retts opp, vil det trolig skje med en lang rekke vinsjer og kraner.

TUNGE DRAG: Det er flere mulige måter å snu Costa Concordia. En av dem kan være en kombinasjon av en rekke vaiere, taljer og vinsjer forankret på land og mottrekk fra kraner og taubåter.
TUNGE DRAG: Det er flere mulige måter å snu Costa Concordia. En av dem kan være en kombinasjon av en rekke vaiere, taljer og vinsjer forankret på land og mottrekk fra kraner og taubåter. Illustrasjon: Lina Merit Jacobsen

Komité planlegger

En plan for mest mulig miljøvennlig fjerning av skipet utarbeide nå av en teknisk komité bestående av rederiets egne eksperter, fra morselskapet Carnival Corporation, verftet Fincantieri, klasseselskapet Rina og eksterne miljøer, inklusive akademiske og i tett dialog med myndighetene.

Costa Crociere lover at hensynet til det marine miljøet og øyas befolkning og turistindustri veier tyngst når metode skal velges. Rederiet har gitt seg selv frist til utgangen av mars med å vedta en plan, som må godkjennes av italienske myndigheter. Det er antydet at det vil ta mellom syv og ti måneder å fjerne skipet.

Les også: Slik kan Costa Concordia berges

Neppe snuing

Norske bergingseksperter sier til Teknisk Ukeblad at det er svært sannsynlig at hogging av skipet på stedet er mest realistisk.

– Naturen er allerede i gang med å bryte opp skipet. Jo mer tid som går før man begynner eventuell snuoperasjon, jo vanskeligere blir det. Men det avhenger veldig av hvordan skipet er bygget opp med tanke på styrke i de ulike deler av fartøyet, sier Asbjørn Sivertsen i Eide Marine.





Endrer styrkestruktur

Professor Jørgen Amdahl fra NTNU sier skipet allerede kan være utsatt for deformering. Skipet ligger på siden og beveges av bølger, strøm og vind. Store krefter er i sving og kan endre skipets konstruksjon og hvilke belastninger det tåler.

Det gjør det mer usikkert om det er mulig å tette skipet og rette det opp. I så fall kan skipet mest sannsynlig repareres til fullverdig stand. Kostnadene vil imidlertid bli formidable, og gjøre opphogging på stedet til mer økonomisk og sannsynlig løsning. Innvendig vil alt måtte rives ut og bygges opp igjen.

DYKKER: Smit Salvage er på plass med lekter og et 30-talls personer. Dykkere kartlegger hvor de skal koble seg på for å tappe 2.400 tonn bunkersolje og 200 tonn marin diesel.
DYKKER: Smit Salvage er på plass med lekter og et 30-talls personer. Dykkere kartlegger hvor de skal koble seg på for å tappe 2.400 tonn bunkersolje og 200 tonn marin diesel. Ministerio Dell'Ambiente

Tapper olje

Smit Salvage og det italienske selskapet Tito Neri har fått oppdraget med å tømme vraket for olje og eventuelt andre miljøskadelige stoffer. Arbeidet har blitt utsatt i en uke på grunn av dårlig vær med høye bølger og kraftig vind.

Tømmingen av de 17 drivstofftankene med 2.300 tonn bunkersolje og 200 tonn marin diesel gjøres med en metode som heter hot tapping. Det vil si at det bores hull i tankene gjennom en ventil som hindrer at olje slippes ut. Olje suges ut, mens sjøvann pumpes inn i tanken for å erstatte oljen. Dette arbeidet kan ta opp til 28 dager.

Les også: Utsatt oljetømming av Costa Concordia

Presset av rederi

Kapteinen på skipet, Schettino, har fått all skyld for forliset 13. januar. Det 290 meter lange cruiseskipet med 3.200 passasjerer og et mannskap på 1.000 seilte nær opp til øya Giglio for å ære og hylle en tidligere kaptein og skipets hovmester.

Schettino sa i en telefonsamtale med en venn 14. januar at han var blitt presset av rederiet til å seile nær øya. Det skal ha skjedd ved flere anledninger, også med andre kapteiner. I samme telefonsamtale innrømmet han at han hadde forlat skipet før alle var reddet.

Samtalen ble avlyttet og tatt opp på bånd mens kapteinen satt i varetekt på kontoret til påtalemyndigheten.

2.600 års fengsel?

Nå spekulerer italienske jurister i om kapteinen kan idømmes 2,697 år i fengsel.

Han kan få 15 år for hver av de omkomne om bord, flere tiår for å ha forårsaket flere katastrofer, og år for hver som ble forlatt om bord, både de 34 som omkom og de ca. 300 som var igjen da han "falt" i en livbåt sammen med flere andre offiserer.

Les også:

Hyllet kolleger – gikk på grunn