FLYTTET: Arbeidslekteren og mannskap fra Smit Salvage måtte lørdag søke ly i Giglio. Vind og bølger satte en midlertidig stopper for arbeidet. (Bilde: Ministerio Dell'Ambiente)

Utsatt oljetømming av Costa Concordia

  • Industri

Costa Concordia:

  • Verft: Fincantieri, Italia
  • Byggeår: 2006 ved i Italia.
  • Bruttotonnasje: 114.147 tonn
  • Dødvekt: 8.900 tonn
  • Klasseselskap: RINA.
  • Lengde: 290 meter
  • Bredde: 35 meter
  • Dypgående: 8,2 meter.
  • Toppfart: 22,5 knop
  • Ytelse: 75.600 kW
  • Passasjerer 3780
  • Mannskap: 1100

Dårlig vær ved øya Giglio utenfor Italias Toscanakyst satte i helgen en stopper for arbeidene.

Skipet skal lørdag natt ha ha flyttet seg ca. 4 centimeter i løpet av seks timer.

Dykkere har montert ventiler på to av de 17 tankene på det 290 meter lange cruiseskipet. Det skal være 2.400 tonn seig bunkersolje og 200 tonn marin diesel om bord. Arbeidet med å tømme skipet for olje kan ta mellom to og fire uker.

Ventilene er montert på to av seks fremre drivstofftanker. Disse tankene skal inneholde om lag 2/3 av alt drivstoffet om bord. Arbeidet med å montere ventiler på de fire andre tankene forut ble utsatt på grunn av bølger og vind lørdag. Så fort været tillater, blir arbeidet gjenopptatt.

Stiftelsen Skagerrak: Kritisk til cruisesikkerhet

Minimalt søl

For at det ikke skal slippe ut olje under montering av tømmeutstyret, benytter Smit Salvage seg av en metode som heter hot tapping. Norske Buksér og Berging benytter også hot tapping-metoden.

Buksér og Berging, som har jobbet sammen med Smit Salvage ved flere bergingsjobber, blant annet Full City, har utviklet og testet sitt eget hot tap-system.

Jone A. Førland fra Buksér og Berging forklarer hvordan de monterer slikt utstyr.

Les også: Nå skal Costa Concordia tømmes for olje

DRENERING: Illustrasjonen viser plasseringen av bunkersoljetankene. Oljen, som er lettere enn vann, tas ut så høyt opp som mulig, mens vann trykkes inn under for å ersatte oljen ii tanken.
DRENERING: Illustrasjonen viser plasseringen av bunkersoljetankene. Oljen, som er lettere enn vann, tas ut så høyt opp som mulig, mens vann trykkes inn under for å erstatte oljen i tanken. Smit Salvage

Borer i ventil

– Vi bruker et kombinasjonsbor, som også gjenger for å feste en flens. Boret blir stående igjen som en skrue og som dermed fester flensen til skroget. En kuleventil monteres på flensen. Deretter bores det gjennom ventilen i åpen posisjon. Ventilen stenges mens slanger eller rør kobles på og oljen kan suges ut med en pumpe, forklarer Førland.

Smit Salvage opplyser at de har utviklet et varmeelement som skal sørge for at den tjukke oljen kan suges ut av drivstofftankene.

Bakgrunn: Hyllet kolleger – gikk på grunn

Vann under

Ettersom olje er lettere enn vann, vil ventilen oljen skal suges ut gjennom, plasseres høyt i tanken. For at det ikke skal bli vakuum, blir det også koblet på en ventil med hot tap-metoden i nederste del av tanken. Der vil det sakte trykkes inn saltvann for å erstatte oljen. Dermed opprettholdes skipets stabilitet.

Smit Salvage opplyser at det vil ta mellom to og fire uker å fjerne så mye olje som det er praktisk mulig. Førland antar at Smit ikke tør å være mer presis i tidsanslaget ettersom det lett kan oppstå komplikasjoner som kan forsinke operasjonen.