INDUSTRI

Hyllet kolleger – gikk på grunn

Tore Stensvold
17. jan. 2012 - 12:53
Vis mer

Menneskelig feil ser dermed ut til å være årsak til feilnavigeringen og forliset.

De første uttalelsene fra rederiet levner heller ikke mye tvil: "Foreløpige indikasjoner tyder på betydelige feil av skipets kaptein."

En gest

Ifølge italienske medier, skal kaptein Francesco Schettino ha planlagt å gå tett opp til øya Giglio for å "hilse" til en tidligere sjef i rederiet som nå bor på øya.

Skipets hovmester kommer også fra øya, og hans søster skal ha skrevet på Facebook like før grunnstøtingen, at skipet var på vei til øya og kom til å seile svært nær.

En snau halvtime etter ble skroget flerret opp og det 290 meter lange cruiseskipet på 114.147 bruttotonn begynte å ta inn vann. Motorrommene ble fylt med vann og strømmen forsvant i deler av skipet etter hvert.

Uten for kurs

Italiensk påtalemyndighet sier at skipet skulle vært minst fire nautiske mil fra øya, men skal ha vært bare 150 meter fra kysten da det traff steinbunnen.

Vitner på øya sier at de aldri har sett skipet gå så nærmer øya tidligere.

Rederiet opplyser at skipets rute er plottet inn skipets navigasjonssystem. En alarm går dersom kursen avviker for mye. Derfor antas det at kapteinen har valgt å overstyre programmet. Han skal i avhør ha sag at systemet var i "turistmodus".

Erfaren

Kapteinen er mistenkt for drap og for å ha forlatt skipet før alle passasjerer var i sikkerhet eller gjort rede for. Straffen er opp til 12 års fengsel for ikke å ha forlatt skipet som sistemann.

Kapteinen har vært ansatt i rederiet Costa Crociere i 11 år.

Costa Concordia er bygget i 2006 ved Fincantieri i Italia.

Miljøfare

Det skal ha vært rundt 2.400 tonn bunkersolje om bord og 200 tonn marin olje, fordelt på 17 tanker. Myndighetene på øya frykter at oljen skal lekke ut og tilgrise havet og kysten.

Flyter

Rederiet håer de kan få tettet skipet og redde det. Først må flengene i skroget tettes såpass at skipet kan rettes opp ved hjelp av store luftfylte puter og ballonger. Etter hvert som skipet rettes, kan man starte å pumpe ut vannet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.