BUNNSKRAPT: En svær stein har boret seg godt fast inn skroget på Costa Concordia under grunnstøtingen. Flengen går gjennom flere vanntette skott. Store mengder vann trengte dermed inn. (Bilde: Wiki)
FØR: Costa Concordia på 114.147 bruttonn, fotografert i flytende tilstand. Det var 3.206 passasjeer og en besetning på 1.023 om bord da det grunnstøtte fredag 13- januar. (Bilde: Wiki)

Hyllet kolleger – gikk på grunn

  • Industri

Costa Concordia

  • Verft: Fincantieri, Italia
  • Byggeår: 2006 ved i Italia.
  • Bruttotonnasje: 114.147 tonn
  • Dødvekt: 8.900 tonn
  • Klasseselskap: RINA.
  • Lengde: 290 meter
  • Bredde: 35 meter
  • Dypgående: 8,2 meter.
  • Toppfart: 22,5 knop
  • Ytelse: 75.600 kW
  • Passasjerer 3780
  • Mannskap: 1100

Rundtur:

Ifølge ferdskriveren gikk «Costa Concordia» på grunn klokken 21:58. Skipet kom fra Civitavecchia på Toscanakysten samme kveld. Det var begynnelsen på et sjudagers cruise som skulle gå til Savona, Marseille, Barcelona, Palma, Tunis og Palermo. Ifølge kystvakten var det 3.206 passasjerer og en besetning på 1.023 om bord.

Antall omkomne og savnete varier. Tirsdag morgen var ca. 25 omkommet eller savnet.

Menneskelig feil ser dermed ut til å være årsak til feilnavigeringen og forliset.

De første uttalelsene fra rederiet levner heller ikke mye tvil: "Foreløpige indikasjoner tyder på betydelige feil av skipets kaptein."

En gest

Ifølge italienske medier, skal kaptein Francesco Schettino ha planlagt å gå tett opp til øya Giglio for å "hilse" til en tidligere sjef i rederiet som nå bor på øya.

Skipets hovmester kommer også fra øya, og hans søster skal ha skrevet på Facebook like før grunnstøtingen, at skipet var på vei til øya og kom til å seile svært nær.

En snau halvtime etter ble skroget flerret opp og det 290 meter lange cruiseskipet på 114.147 bruttotonn begynte å ta inn vann. Motorrommene ble fylt med vann og strømmen forsvant i deler av skipet etter hvert.

Uten for kurs

Italiensk påtalemyndighet sier at skipet skulle vært minst fire nautiske mil fra øya, men skal ha vært bare 150 meter fra kysten da det traff steinbunnen.

Vitner på øya sier at de aldri har sett skipet gå så nærmer øya tidligere.

Rederiet opplyser at skipets rute er plottet inn skipets navigasjonssystem. En alarm går dersom kursen avviker for mye. Derfor antas det at kapteinen har valgt å overstyre programmet. Han skal i avhør ha sag at systemet var i "turistmodus".

Erfaren

Kapteinen er mistenkt for drap og for å ha forlatt skipet før alle passasjerer var i sikkerhet eller gjort rede for. Straffen er opp til 12 års fengsel for ikke å ha forlatt skipet som sistemann.

Kapteinen har vært ansatt i rederiet Costa Crociere i 11 år.

Costa Concordia er bygget i 2006 ved Fincantieri i Italia.

Miljøfare

Det skal ha vært rundt 2.400 tonn bunkersolje om bord og 200 tonn marin olje, fordelt på 17 tanker. Myndighetene på øya frykter at oljen skal lekke ut og tilgrise havet og kysten.

Flyter

Rederiet håer de kan få tettet skipet og redde det. Først må flengene i skroget tettes såpass at skipet kan rettes opp ved hjelp av store luftfylte puter og ballonger. Etter hvert som skipet rettes, kan man starte å pumpe ut vannet.