TUNGE DRAG: Det er flere mulige måter å snu Costa Concordia. En av dem kan være en kombinasjon av en rekke vaiere, taljer og vinsjer forankret på land og mottrekk fra kraner og taubåter. (Bilde: Illustrasjon: Lina Merit Jacobsen)
OVERVÅKET: Et satellittbilde av øya Giglio tatt 17. januar 2012. Det er fire dager etter at cruiseskipet Costa Concordia med 4.200 personer om bord grunnstøtte og forliste. (Bilde: Digital Globe)

Slik kan Costa Concordia berges

Berging av cruiseskipet Costa Concordia kan bli en svært kostbar og tidkrevende jobb.

  • Industri

Costa Concordia:

  • Verft: Fincantieri, Italia
  • Byggeår: 2006 ved i Italia.
  • Bruttotonnasje: 114.147 tonn
  • Dødvekt: 8.900 tonn
  • Klasseselskap: RINA.
  • Lengde: 290 meter
  • Bredde: 35 meter
  • Dypgående: 8,2 meter.
  • Toppfart: 22,5 knop
  • Ytelse: 75.600 kW
  • Passasjerer 3780
  • Mannskap: 1100

Før det er snakk om å redde skipet, må det tømmes for olje. Så langt er det bare en kontrakt på dette som er tildelt.

Bergingsoppdraget går ut på internasjonalt anbud.

1200000727.jpg

Teknisk mulig

Norske eksperter mener det er teknisk mulig, men en svært vanskelig og krevende jobb.

– Teknisk skal det være mulig å snu skipet på rett kjøl og berge det. Men det blir veldig dyrt og kommer til å ta lang tid, sier salgsdirektør Asbjørn Sivertsen, salgsdirektør i Eide Marine Services.

Det var Eide som sammen med Smit snudde Rocknes i 2004. Mens Costa Concordia er 290 meter langt og 35 meter bredt, var Rocknes 166 meter langt og 24,5 meter bredt.

– Rocknes var nok letter å snu enn cruiseskipet, ikke bare på grunn av størrelse, men også på grunn av større oppdrift og en helt annen konstruksjon, sier Sivertsen.

1200001339.jpg1200001338.jpg1200001337.jpg1200001336.jpg1200001335.jpg1200001340.jpg

Stabilitetsproblem

Ifølge professor Carl Martin Larsen ved Marinteknisk Institutt ved NTNU kan mange rom og skott gjøre det vanskelig å sikre stabilitet under en snuoperasjon.

– Man må ha kontroll på hvor det er luft og vann, sier Larsen.

Skaden i skroget må imidlertid repareres først. Det er en stor jobb. Flengen er på ca. 50 meters lengde.

– Mest sannsynlig må man sveise på plater og sikre at det er tett før man kan begrunne å pumpe ut vann, sier professor Jørgen Amdahl ved NTNU.

Donald og ping-pong

En mulig måte å snu skipet på, er å legge store puter mellom skroget og havbunnen, som fylles med luft.

Samtidig må skipet via vaiere og taljer snus rundt. Det skjer både fra landsiden og fra sjøsiden. En rekke pumper inni skipet tømmer ut vann.

Donald Duck-metoden kan også tenkes brukt.

På 50-tallet berget Donald et sunket skip ved å fylle det med pingpongballer. Den moderne versjonen med ballonger som fylles med luft vi slanger, skal være brukt på mindre fartøy.

Delt opp

Flere eksperter Teknisk Ukeblad har snakket med, tror imidlertid det er mer sannsynlig at skipet blir delt opp og fraktet bort.

Planlegging og forberedelser til en snuoperasjon kan ta så lang tid, at det både er dyrt og fare for at skipet enten slås i stykker eller slir utfor havbunnsskrenten skipet ligger på og derved synker til ca. 100 meters dyp.

Det er ikke sikkert det er regningssvarende å berge skipet for så å bygge det opp igjen.

Stiftelsen Skagerrak: Kritisk til cruisesikkerhet

Utsatt oljetømming av Costa Concordia

Mye tungolje

Det nederlandske selskapet Smit Salvage og den italienske partneren Fratelli Neri har i første omgang fått oppdraget med å tømme Costa Concordia.

Skipet skal ha hatt ca. 2.400 tonn seig bunkersolje og 200 tonn marin diesel om bord, fordelt på 17 tanker.

Smit benytter samme metode som Buksér og Berging ville brukt om de skulle gjort det samme. Metoden heter "hot tapping" og innebærer at det monteres flens og ventil uten at olje lekker ut.

1200001236.jpg

"Hot tap"

– Vi bruker et kombinasjonsbor, som også gjenger for å feste en flens. Boret blir stående igjen som en skrue og som dermed fester flensen til skroget. En kuleventil monteres på flensen. Deretter bores det gjennom ventilen i åpen posisjon. Ventilen stenges mens slanger eller rør kobles på og oljen kan suges ut med en pumpe, forklarer Jone A. Førland fra Bukser og Berging.

Smit har montert et varmeelement i ventilen for å varme opp oljen slik at den er mulig å få ut med en sugepumpe.

Siden olje er lettere enn vann, presses vann inn nederst i tankene for å opprettholde skipets stabilitet.

Dårlig vær

Før helgen ble flenser og ventiler monter på to av seks tanker forut. Der skal 2/3 av all olje om bord befinne seg.

Arbeidet ble stanset på grunn av dårlig vær med 1,5 meter høye bølger. Smit regner med å begynne tømming midt i uka. Arbeidet vil ta to til fire uker.

Les også: Strid om årsaken til Nordlys-brannen

Nordlys-brann kan skyldes oljelekkasje