Arbeidsfellesskapet, som har med seg Sweco Norge som prosjekterende rådgiver, har levert tilbud innenfor byggherrens makspris for kontraktsarbeidet pålydende 2,9 milliarder kroner eks. mva.
– Med arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin sammen med rådgiver Sweco har vi fått et kompetent arbeidsfellesskap. De har levert det beste tilbudet i konkurranse, og tilbudt svært erfarne nøkkelpersoner til prosjektet, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i en pressemelding.
Fire leverandører var med til tilbudsfasen for dette prosjektet.

Gigantprosjekt blir 7,5 milliarder kroner dyrere
.png)

11 kilometer ny E39
Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang. Kontraktsarbeidet omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging av og garantiansvar for ny firefelts motorvei mellom kryss i Herdal og kryss ved Røyskår i Lyngdal kommune.
Strekningen inkluderer:
- 5300 meter vei i dagen
- 6400 meter doble tunneler, fordelt på Rossåstunnelen (3700 meter) og Kålåstunnelen (2700 meter)
- To lengre bruer: Kvelland (over elva Lygna) og Hårikstad
- To motorveikryss (Herdal og Røyskår) med tilknytninger til eksisterende veinett

Vil bruke flytende solceller til å toppe vannkraften

Konkretiseringsfase
– Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin har gjennom sitt tilbud vist at de har satt seg svært godt inn i prosjektet, og forstår utfordringene som ligger i prosjektet. Nå ser vi frem til en god konkretiseringsfase som, dersom det går som det skal, ender opp med kontraktsignering i oktober 2021. Den nye firefelts veien med 110 km/t fra Herdal til Røyskår åpner etter planen i 2025, sier utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier i meldingen.
Konkretiseringsfasen mellom Nye Veier og arbeidsfellesskapet starter opp nå i mai, og avsluttes etter planen med kontraktsignering på fastpris i oktober i år. Deretter skal anleggsarbeidene starte ganske umiddelbart. Prosjektet skal være ferdig til overtakelse sommeren 2025. Det foreligger godkjent reguleringsplan for hele prosjektet.

Solcellene dekker 170 prosent av fabrikkens strømforbruk
Prestasjonsmål
Prosjektet E39 Lyngdal øst-Lyngdal vest har følgende prosjektmål:
- Minimere ulemper for alle trafikantgrupper og tredjepart i anleggs- og driftsperioden.
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt uten brudd på samfunnsansvar.
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø.
- Null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse.
- Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt som minimerer bygge- og levetidskostnadene.

Dette er Vegvesenets største prosjekter i 2025