Arbeidsfellesskapet, som har med seg Sweco Norge som prosjekterende rådgiver, har levert tilbud innenfor byggherrens makspris for kontraktsarbeidet pålydende 2,9 milliarder kroner eks. mva.
– Med arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin sammen med rådgiver Sweco har vi fått et kompetent arbeidsfellesskap. De har levert det beste tilbudet i konkurranse, og tilbudt svært erfarne nøkkelpersoner til prosjektet, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i en pressemelding.
Fire leverandører var med til tilbudsfasen for dette prosjektet.
![Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836617/horten-stasjon.jpg)
Entreprenør vil kreve flere hundre millioner fra Bane Nor
11 kilometer ny E39
Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang. Kontraktsarbeidet omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging av og garantiansvar for ny firefelts motorvei mellom kryss i Herdal og kryss ved Røyskår i Lyngdal kommune.
Strekningen inkluderer:
- 5300 meter vei i dagen
- 6400 meter doble tunneler, fordelt på Rossåstunnelen (3700 meter) og Kålåstunnelen (2700 meter)
- To lengre bruer: Kvelland (over elva Lygna) og Hårikstad
- To motorveikryss (Herdal og Røyskår) med tilknytninger til eksisterende veinett
![Den fem kilometer lange brua over Bjørnafjorden er en sentral del av Hordfast-planene.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834711/04a.jpg)
Har brukt over to milliarder på planleggingen – ble vraket
![Konkretiseringsfasen skal være ferdig til sommerferien, og i løpet av høsten 2021 skal mannskaper og maskiner mobilisert være på plass i Lyngdal. <i>Foto: Implenia/Stangeland</i>](https://images.gfx.no/580x/2674/2674408/Pressefoto%25202%2520ved%2520Eiganestunnelen.jpg)
Konkretiseringsfase
– Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin har gjennom sitt tilbud vist at de har satt seg svært godt inn i prosjektet, og forstår utfordringene som ligger i prosjektet. Nå ser vi frem til en god konkretiseringsfase som, dersom det går som det skal, ender opp med kontraktsignering i oktober 2021. Den nye firefelts veien med 110 km/t fra Herdal til Røyskår åpner etter planen i 2025, sier utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier i meldingen.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
Konkretiseringsfasen mellom Nye Veier og arbeidsfellesskapet starter opp nå i mai, og avsluttes etter planen med kontraktsignering på fastpris i oktober i år. Deretter skal anleggsarbeidene starte ganske umiddelbart. Prosjektet skal være ferdig til overtakelse sommeren 2025. Det foreligger godkjent reguleringsplan for hele prosjektet.
![Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avduket i desember en av nettstasjonene som Statens vegvesen bruker i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum. Dette gjøres tilnærmet utslippsfritt. Pilotprosjektet fikk midler i 2023, og fullføres før jul i 2024.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838146/IMG_7979.jpg)
Vil bruke 58 millioner på utslippsfrie anleggsplasser
Prestasjonsmål
Prosjektet E39 Lyngdal øst-Lyngdal vest har følgende prosjektmål:
- Minimere ulemper for alle trafikantgrupper og tredjepart i anleggs- og driftsperioden.
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt uten brudd på samfunnsansvar.
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø.
- Null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse.
- Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt som minimerer bygge- og levetidskostnadene.
![Illustrasjon av grønn hydrogen.](https://images.gfx.no/130x87/2848/2848488/Lasse%2520Gorm%2520Jensen.jpg)
Grønn hydrogen er for dyrt: Temperatur på 900 grader kan kutte toppene av prisen