PROSJEKTER

Implenia og Stangeland valgt til å bygge ny E39 forbi Lyngdal

Nye Veier har valgt å gå videre med arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin til konkretiseringsfasen for utbygging av ny firefelts vei på strekningen E39 gjennom Lyngdal i Agder.

Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang.
Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang. Illustrasjon: Nye Veier
7. mai 2021 - 11:55

Arbeidsfellesskapet, som har med seg Sweco Norge som prosjekterende rådgiver, har levert tilbud innenfor byggherrens makspris for kontraktsarbeidet pålydende 2,9 milliarder kroner eks. mva.

– Med arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin sammen med rådgiver Sweco har vi fått et kompetent arbeidsfellesskap. De har levert det beste tilbudet i konkurranse, og tilbudt svært erfarne nøkkelpersoner til prosjektet, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i en pressemelding.

Fire leverandører var med til tilbudsfasen for dette prosjektet.   

Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.
Les også

Entreprenør vil kreve flere hundre millioner fra Bane Nor

11 kilometer ny E39

Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang. Kontraktsarbeidet omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging av og garantiansvar for ny firefelts motorvei mellom kryss i Herdal og kryss ved Røyskår i Lyngdal kommune.

Strekningen inkluderer:

  • 5300 meter vei i dagen
  • 6400 meter doble tunneler, fordelt på Rossåstunnelen (3700 meter) og Kålåstunnelen (2700 meter)
  • To lengre bruer: Kvelland (over elva Lygna) og Hårikstad
  • To motorveikryss (Herdal og Røyskår) med tilknytninger til eksisterende veinett
Den fem kilometer lange brua over Bjørnafjorden er en sentral del av Hordfast-planene.
Les også

Har brukt over to milliarder på planleggingen – ble vraket

Konkretiseringsfasen skal være ferdig til sommerferien, og i løpet av høsten 2021 skal mannskaper og maskiner mobilisert være på plass i Lyngdal. <i>Foto:  Implenia/Stangeland</i>
Konkretiseringsfasen skal være ferdig til sommerferien, og i løpet av høsten 2021 skal mannskaper og maskiner mobilisert være på plass i Lyngdal. Foto:  Implenia/Stangeland

Konkretiseringsfase

– Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin har gjennom sitt tilbud vist at de har satt seg svært godt inn i prosjektet, og forstår utfordringene som ligger i prosjektet. Nå ser vi frem til en god konkretiseringsfase som, dersom det går som det skal, ender opp med kontraktsignering i oktober 2021. Den nye firefelts veien med 110 km/t fra Herdal til Røyskår åpner etter planen i 2025, sier utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier i meldingen.

Konkretiseringsfasen mellom Nye Veier og arbeidsfellesskapet starter opp nå i mai, og avsluttes etter planen med kontraktsignering på fastpris i oktober i år. Deretter skal anleggsarbeidene starte ganske umiddelbart. Prosjektet skal være ferdig til overtakelse sommeren 2025. Det foreligger godkjent reguleringsplan for hele prosjektet.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avduket i desember en av nettstasjonene som Statens vegvesen bruker i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum. Dette gjøres tilnærmet utslippsfritt. Pilotprosjektet fikk midler i 2023, og fullføres før jul i 2024.
Les også

Vil bruke 58 millioner på utslippsfrie anleggsplasser


Prestasjonsmål

Prosjektet E39 Lyngdal øst-Lyngdal vest har følgende prosjektmål:

  1. Minimere ulemper for alle trafikantgrupper og tredjepart i anleggs- og driftsperioden.
  2. Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt uten brudd på samfunnsansvar.
  3. Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø.
  4. Null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse.
  5. Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt som minimerer bygge- og levetidskostnadene.
Illustrasjon av grønn hydrogen.
Les også

Grønn hydrogen er for dyrt: Temperatur på 900 grader kan kutte toppene av prisen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.