Prosjekter

Implenia og Stangeland valgt til å bygge ny E39 forbi Lyngdal

Nye Veier har valgt å gå videre med arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin til konkretiseringsfasen for utbygging av ny firefelts vei på strekningen E39 gjennom Lyngdal i Agder.

Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang.
Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang. Illustrasjon: Nye Veier
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
7. mai 2021 - 11:55

Arbeidsfellesskapet, som har med seg Sweco Norge som prosjekterende rådgiver, har levert tilbud innenfor byggherrens makspris for kontraktsarbeidet pålydende 2,9 milliarder kroner eks. mva.

– Med arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin sammen med rådgiver Sweco har vi fått et kompetent arbeidsfellesskap. De har levert det beste tilbudet i konkurranse, og tilbudt svært erfarne nøkkelpersoner til prosjektet, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i en pressemelding.

Fire leverandører var med til tilbudsfasen for dette prosjektet.   

 26.000 kroner. Det er hva hvert eneste skip igjennom tunnelen ville koste samfunnet i førti år, mente analytikere i 2018. Siden den gang har prislappen blitt høyere.
Les også:

Stad skipstunnel for dyr – vrakes av regjeringen

11 kilometer ny E39

Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang. Kontraktsarbeidet omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging av og garantiansvar for ny firefelts motorvei mellom kryss i Herdal og kryss ved Røyskår i Lyngdal kommune.

Strekningen inkluderer:

  • 5300 meter vei i dagen
  • 6400 meter doble tunneler, fordelt på Rossåstunnelen (3700 meter) og Kålåstunnelen (2700 meter)
  • To lengre bruer: Kvelland (over elva Lygna) og Hårikstad
  • To motorveikryss (Herdal og Røyskår) med tilknytninger til eksisterende veinett
Mars 3-systemet fra KNDS ble testet i Finnmark i vår.
Les også:

Norsk Israel-bekymring for våpensystem til Forsvaret

Konkretiseringsfasen skal være ferdig til sommerferien, og i løpet av høsten 2021 skal mannskaper og maskiner mobilisert være på plass i Lyngdal. Foto:  Implenia/Stangeland
Konkretiseringsfasen skal være ferdig til sommerferien, og i løpet av høsten 2021 skal mannskaper og maskiner mobilisert være på plass i Lyngdal. Foto:  Implenia/Stangeland

Konkretiseringsfase

– Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin har gjennom sitt tilbud vist at de har satt seg svært godt inn i prosjektet, og forstår utfordringene som ligger i prosjektet. Nå ser vi frem til en god konkretiseringsfase som, dersom det går som det skal, ender opp med kontraktsignering i oktober 2021. Den nye firefelts veien med 110 km/t fra Herdal til Røyskår åpner etter planen i 2025, sier utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier i meldingen.

Konkretiseringsfasen mellom Nye Veier og arbeidsfellesskapet starter opp nå i mai, og avsluttes etter planen med kontraktsignering på fastpris i oktober i år. Deretter skal anleggsarbeidene starte ganske umiddelbart. Prosjektet skal være ferdig til overtakelse sommeren 2025. Det foreligger godkjent reguleringsplan for hele prosjektet.

Finansminister Jens Stoltenberg (Ap) på vei gjennom Stortingets vandrehall med statsbudsjettet under armen.
Kommentar

Den største oljeseieren kan bli «Stoltenberget»


Prestasjonsmål

Prosjektet E39 Lyngdal øst-Lyngdal vest har følgende prosjektmål:

  1. Minimere ulemper for alle trafikantgrupper og tredjepart i anleggs- og driftsperioden.
  2. Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt uten brudd på samfunnsansvar.
  3. Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø.
  4. Null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse.
  5. Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt som minimerer bygge- og levetidskostnadene.
Omtrent 1,5 kilometer inn i fjellet fra øst, og en halv kilometer fra vest har tunnelendene nå nådd hverandre, melder Statens vegvesen.
Les også:

Gjennomslag i Høviktunnelen

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.