Prosjekter

Ikke billigst, men Gjøvik Graveservice skal bygge om Strandgata i Gjøvik

Innlandet fikk inn fire tilbud på ombygging av Strandgata i Gjøvik. Gjøvik Graveservice hadde ikke det billigste, men det beste tilbudet.

Her kommer det nye anlegget. Strandgata i Gjøvik med utsikt nordover.
Her kommer det nye anlegget. Strandgata i Gjøvik med utsikt nordover. Foto: Google Maps
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
21. jan. 2021 - 15:24

Fylkesveg 33 Strandgata i Gjøvik skal bygges om til bygate med sykkelfelt. Prosjektet er et spleiselag mellom Statens vegvesen, Gjøvik kommune og fylkeskommunen.

Fylkeskommunen skal lede byggearbeidet og har gitt Gjøvik Graveservice tilbud om kontrakten, skriver fylket i en pressemelding.

Disse fire firmaene hadde gitt tilbud:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Maskinkraft 22.162.385
Gjøvik Graveservice 26.102.116
Brødrene Gudbrandsen 29.709.068
Dokka Entreprenør 31.344.291
Christian Rynning-Tønnesen, Stian Jenssen og Kristian Røkke under Akers fremleggelse av KI-planer i Narvik.
Les også:

Kan Røkkes datasenter bli Natos KI-våpen?

Kvalitet i tillegg til pris

I tilbudskonkurransen telte pris 60 prosent, og forhold som gjaldt planer for trafikkavvikling, kvaliteten på grøftearbeid, arbeidsvarsling osv., telte 40 prosent, da fylkeskommunen skulle vurdere tilbudene.

– Slike faktorer er viktige når vi skal bygge om ei sentrumsgate med mye trafikk og mange ulike trafikantgrupper. Derfor la vi inn kvalitet som en nesten like viktig faktor som pris i kontrakten, sier byggeleder Bjørn Magnus Stensby i Innlandet fylkeskommune i pressemeldingen.

Buss nummer 150 mellom Gullhaug og Nationaltheatret inngår i Bærumskontrakten Unibuss sa opp i fjor.
Les også:

Må utlyse kontrakt på nytt etter Unibuss-exit – nå vil Unibuss ha den igjen


Trivelig bymiljø

Strekningen som skal bygges om går mellom krysset med Hunnsvegen og krysset med Nils Ødegaards gate, altså mellom de to lyskryssene.

Det skal bli enklere og mer attraktivt å gå og sykle i Strandgata, og bussene skal komme lettere fram. Gata får også et løft i form av mer beplantning og trivelige møteplasser. Forretningene langs strekningen vil få et mer innbydende uteområde foran inngangen.
I forbindelse med prosjektet skal Gjøvik kommune også skifte ut vann- og avløpsledninger i bakken, Elvia skal legge ny strømkabel og Eidsiva Biovarme skal forberede tilknytning for nye abonnenter.

Etter at skolebygget var ferdig bygget med 14 bergvarmebrønner og elkjel for ekstra kalde dager, vedtok kommunen at skolen ikke fikk unntak fra fjernvarmeplikten.
Les også:

Kommunen snur om skolebygg: Slipper å koble seg på fjernvarme

Byggestart i februar

Etter at entreprenøren har fått tilbud om kontrakten, tar det noen uker før alt er klart til bygging. Stensby regner med at byggestarten blir rundt midten av februar.

– Vi vil gå ut med mer informasjon om hvordan trafikkavviklingen blir, når entreprenøren er på plass og vi har fått mer detaljert informasjon om hvordan de vil legge opp arbeidet, sier Stensby.

Hele prosjektet er beregnet til å koste rundt 37 millioner kroner og skal være ferdig i oktober i år.

Høydalstunnelen på fylkesvei 569 i Alver kommune er en av 42 tunneler som trenger oppgradering. I snitt er det 300 biler som bruker denne tunnelen hvert døgn.
Les også:

42 tunneler skal sikres – det kan ta 39 år

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.