INDUSTRI

I fjor havarerte motoren under bakketesting - nå har flyet tatt jomfruferden

Bombardier CS300 kjøpt inn av Braathens.

Her er Bombardier CS300 i lufta for første gang. Følgeflyet er et CRJ900.
Her er Bombardier CS300 i lufta for første gang. Følgeflyet er et CRJ900. Bilde: Bombardier
2. mars 2015 - 14:29

Halvannet år etter jomfruferden med CS100, har omsider også den forlengede versjonen CS300 vært i lufta.

Bombardiers nye passasjerflytype, CSeries, skal leveres fra andre halvår dersom det ikke oppstår nye forsinkelser.

Les også: – F-35 er allerede gammeldags

Lenge i lufta

CS300-flyet med registreringen C-FFDK tok av fra Mirabel lufthavn klokka 11.00 lokal tid fredag 27. februar og landet igjen på samme sted klokka 15.58 etter en nesten fem timer lang jomfruferd.

To tusen ansatte fra Bombardier-anlegget på flyplassen, som ligger like vest for Montréal i provinsen Québec i Canada, var ute i friskt vintervær for å bivåne begivenheten.

På den første flygningen var CS300-maskinen oppe på 41 000 fot på det høyeste og en hastighet på 255 knop (472 kilometer i timen) på det raskeste.

Kaptein om bord var Andris Litavniks. Han var nestkommanderende da CS100 fløy første gang 16. september 2013.

Med seg i besetningen hadde han Christophe Marchand i cockpit og flytestingeniørene Anthony Dunne og Mark Metivet.

Les også: Norsk rakettmotor skal hjelpe bil å kjøre i 1600 km/t

CS300-testflyet takser på Montréal–Mirabel lufthavn med følgeflyet CRJ900 i hælene.
CS300-testflyet takser på Montréal–Mirabel lufthavn med følgeflyet CRJ900 i hælene.

Nestlengst

C-serien er kort- og mellomdistansefly som blir utrustet med 110 til 160 seter.

CS300 er strukket 3,7 meter i forhold til CS100 og måler 38,7 meter fra snute til hale.

Likevel er ikke CS300 Bombardiers lengste fly. CRJ1000 er er knapp halvmeter lengre, men har til gjengjeld 25 tonn lavere maksimal avgangsvekt.

CS300 som fløy før helga blir sjette fly i testflåten som nå har akkumulert i overkant av tusen flytimer.

– Vi er trygge på at CS100 blir sertifisert i andre halvår 2015 og at flytypen settes i drift umiddelbart etterpå. Vi forventer å følge etter med CS300 etter ytterligere om lag seks måneder, uttaler Rob Dewar som leder CSerie-programmet i Bombardier.

Selskapet har nå 243 bestillinger på den nye flytypen.

Les også: Her er Norges nye bombekastervogn

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Motorhavari

Ifølge flyprodusenten utvikler CSeries-programmet seg nå bra med testresultater «som forventet eller bedre».

Det har ikke alltid vært slik: Det har tatt et par år lengre enn opprinnelig planlagt å ferdigstille flytypen.

Da Bombardier deltok på en konferanse på Gardermoen høsten 2011 var selvtilliten stor og fremdriftsplanen tilsa at CS100 skulle settes i trafikk sent i 2013.

Et av de alvorligste tilbakeslagene kom i mai fjor da den ene PW1500G-motoren på det første testflyet havarerte under bakketesting.

Deler av oljesystemet på den nye girede turboviftemotoren fra Pratt & Whitney er senere blitt redesignet, men det førte til at flytestingen ble satt på vent i noen måneder.

Les også: Her filmes Kerry av norsk drone

Braathens

Braathens Aviation bestilte i 2011 ti CSeries fordelt på fem CS100 og fem CS300, med opsjon på ytterligere ti fly, var det med levering sent i 2013.

Etter flere forsinkelser skal ikke Braathens lenger ha rollen som lanseringskunde på flytypen, ifølge Dagens Næringsliv.

Konsernet har planer om å la C-serieflyene erstatte Malmö Aviations Avro RJ 100-maskiner.

Les flere nyheter om fly.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.