SAMFERDSEL

Se video fra flere vinkler: Her sprenges de gamle bruene ved E18-brua i Larvik

Erstattes av nye E18 og Farrisbrua.

Eirik Helland UrkeEirik Helland UrkeJournalist / foto
10. aug. 2018 - 07:19 | Endret 10. aug. 2018 - 08:39

Fredag dag ble den utrangerte E18-brua over Farriselva ved Larvik og en tilhørende fylkesveibru sprengt ned samtidig. 

Bruene går over Farriselva, Vestfoldbanen og fylkesvei 303, og er en del av det gamle veisystemet som nå er erstattet av nye E18 og Farrisbrua.

Sprengstoff i brupilarene

Vestfoldbanen er i sommer stengt i syv uker, mens man kobler på nytt spor mellom Larvik og Porsgrunn. Skinner, sviller og annet utstyr er derfor fjernet fra jernbanetraseen, og man har lagt grusfyllinger oppå for at ikke banelegemet skal skades av bruene når de faller ned, forteller prosjektleder Gunn Brungot i Statens Vegvesen.

Avdelingsdirektør Øyvind Omnes I AF Decom, som stod for rivingen, forteller at sprengingen var 100 prosent vellykket.

– Begge bruene kom ned akkurat som de skulle, sier han.

Sprengningen ble imidlertid flyttet fram to timer, fordi vinden som ble meldt klokka 12, da sprengingen opprinnelig skulle skje, var så sterk at den kunne tatt tak i sprengningskablene, slik at ladninger ikke detonerte.

Det var plassert høyhastighetssprengstoff i alle brupilarene, men Omnes forteller at de brukte relativt lite sprengstoff — cirka 200 kilo.

– Begge bruene ble sprengt samtidig for å unngå sprengningstekniske konflikter, sier han.

Sprengingen av bruene over Farriselva ved Larvik ble flyttet fram to timer for å unngå den kraftige vinden som var meldt, men alt gikk etter planen. (Foto: Orbiton).
Sprengingen av bruene over Farriselva ved Larvik ble flyttet fram to timer for å unngå den kraftige vinden som var meldt, men alt gikk etter planen. (Foto: Orbiton).

For eksempel kunne man risikert at sprengningsmattene ved den ene brua ble blåst bort av sprengningen fra den andre brua, hvis de tok bruene ned en for en.

Salvene gikk imidlertid av med noen millisekunders tidsdifferanse for å redusere sjokktrykket. 

For at bruene skulle knekke på de strategisk riktige stedene, var det bygd opp voller av fyllmasse under dem.

Gjenbruk

Når bruene er sprengt, vil brubetongen bli tygget og pigget i stykker, og brukt som fyllmasse til støyvoller og nye traseer for fylkesvei 302 og 303.

Dette fylkesveianlegget er ennå ikke ferdigstilt, og det vil også bli bygget en ny bru — Hammerdalen bru — over fylkesvei 302 til erstatning for brua som rives i dag.

Når fylkesveibrua rives før ny bru er bygget, er det både fordi gammelbrua står i veien for den nye brua, og fordi det var nødvendig å gjøre unna sprengningene mens Vestfoldbanen forbi Larvik er demontert og stengt.

Sprengte også Skjeggestadbrua

Rivningsentreprenøren AF Decom står for selve sprengningene. Det samme selskapet sprengte Skjeggestadbrua ved Holmestrand for noen år siden.

Fylkesvei 303 blir stengt i forbindelse med sprengingen, men er beregnet ryddet og klar for åpning cirka 17. august. Nye E18 ble stengt noen få minutter før og etter spregningen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.