(Bilde: Håkon Jacobsen)
Den nye hydrogenfyllestasjonen ved SINTEF på Gaustad i Oslo ble åpnet med snorklipp i november. Tre andre stasjoner blir i utgangspunktet lagt ned om en knapp måned. (Bilde: Håkon Jacobsen)

Hydrogenframtida har én måned på seg

Som kjent har Statoil planer om å legge ned sine hydrogenstasjoner fordi de er ulønnsomme.

16. februar

I den opprinnelige Statoil stenger hydrogenpumpene i Klassekampen signaliserte Statoil at de ville drive hydrogenstasjonene ut 2012. Men Statoils retrett: <br/> Truer hydrogenprosjekt i Teknisk Ukeblad at Statoils intensjon var å stenge disse stasjonene allerede ved årsskiftet.

Nå viser det seg at Statoil vil selge hydrogen én måned til:

– Den offisielle meldingen er nå at Statoil ASA vil avslutte driften av stasjonene på Østlandet (Porsgrunn, Drammen og Oslo) fra og med 16. februar, dersom det ikke kommer en løsning på plass for overtakelse og drift av de nåværende hydrogenstasjonene. Stasjonene vil deretter bli fjernet, skriver sekretær Bjørn Simonsen i Norsk hydrogenforum i en melding til sine medlemmer.

Nytt driftsselskap

Den gode hydrogeninfrastrukturen gjorde Norge til hovedarenaen i EUs demonstrasjonsprosjekt H2moves Scandinavia.

Teknisk Ukeblad skrev i forbindelse med åpningen for to måneder siden at det kunne bli aktuelt at Statoil overfører drift- og vedlikeholdsavtaler og kompetanse til et nytt selskap.

Det bekrefter Simonsen nå:

– Et nyopprettet selskap kalt HyOp (Hydrogen Operations), som nylig ble opprettet med formål å eie og drifte hydrogenstasjoner i Norge, har vært i dialog, og er i skrivende stund i forhandlinger med Statoil ASA omkring en overtakelse av stasjonene. I tillegg vil Statoil Fuel & Retail, sammen med innspill fra departementene og Transnova være viktige for videreføringen av hydrogensatsingen i Norge, skriver Simonsen.

Campus Kjeller

Bak HyOp står Campus Kjeller og styret er identisk med HyNor Lillestrøm AS.

– Dette skjer etter signalene vi fikk fra Transnova og Samferdselsdepartementet i et møte før jul. HyNor vil ha utfordringen med sine stasjoner på Gaustad og Lillestrøm uansett hvordan enden på visa med Statoil blir, sier Simonsen til TU.

Han sier at Statoil Fuel & Retail er jokeren, ettersom de eier stasjonene hvor hydrogenpumpene er plassert.

Han bekrefter videre at det er tungt å skaffe private midler til hydrogeninfrastruktur. Energiselskapene, for eksempel, konsentrerer seg mest om batteridrift og biogass for tida.

– Om stasjonene legges ned, er det ikke spikeren i kista, men definitivt et par steg tilbake, sier Simonsen.

Oppfordring

– Norsk Hydrogenforum håper og tror at det er av alle involverte aktørers ønske at hydrogenstasjonsnettverket i Norge både blir værende og styrket, slik at det viktige arbeidet som allerede er gjort av aktører som Statoil, blir videreført på en bærekraftig måte.

Vi i NHF mener at hydrogen er blant løsningene Norge må satse på for å imøtekomme utfordringene vi som nasjon og verden står overfor, og vil oppfordre medlemmer og andre hydrogeninteresserte til å bidra på den måten dere kan for å sikre at dette blir en del av vår framtid, oppfordrer Simonsen i brevet.

Håkon Jacobsen

Les også: Slik blir Toyotas nye plug-in

Statoils retrett: <br/> Truer hydrogenprosjekt

Statoil selger strøm

Ny hydrogenbil fra Nissan og Daimler

Verdens råeste hydrogenbil

Priuspappaen venter hydrogendatter