INDUSTRI

Høyest mulig score i testen var 100 poeng. Denne Tesla-en fikk 103

«Brutalt rask. Kraftfullt og øyeblikkelig».

 Tesla Model S på Trollstigen i Norge. P85D-utgaven av bilen har nå sprengt skalaen til det tradisjonsrike amerikanske testmediet Consumer Reports.
Tesla Model S på Trollstigen i Norge. P85D-utgaven av bilen har nå sprengt skalaen til det tradisjonsrike amerikanske testmediet Consumer Reports. Bilde: Norsk Elbilforening (Creative Commons)
27. aug. 2015 - 18:16

Medier og bilkjørere har for lengst begynt testingen av Teslas nåværende toppmodell: S P85D med firehjulstrekk og 85 kWt batterikapasitet. Og det har ikke manglet på begeistring hos de som har testet bilen.

Britiske Autocar, amerikanske Car and Driver og Consumer Reports har alle gitt bilen høyest eller tilnærmet høyest score.

Sistnevnte var faktisk så begeistret at de sprengte sin egen poengskala. Mediet, som har testet biler siden 30-tallet, rangerer produkter fra 1 til 100.

Teslaen endte opp på 103 poeng, og ble dermed, på papiret, den beste bilen de noen gang har kjørt.

Tesla P85D-rekord: Norske Bjørn kjørte 728 kilometer i en Tesla – på én lading

«Brutalt rask»

«P85D er brutalt rask med øyeblikkelig aksellerasjon. G-kreftene i bilen kan ellers bare oppleves ved å hoppe fra en bygning», heter det på nettsidene deres.

Blant egenskapene de lar seg imponere av er:

  • Akselerasjonen (0 - 100 km/t på 3,3 sekunder).
  • Lavt støynivå.
  • Styreegenskaper.
  • Interiør og komfort.
  • Praktisk, på grunn av mulighet for en tredje seterad.
  • Gratis lading på Teslas ladepunkter.

Til tross for scoren er ikke bilen perfekt, hevder de. De største ankepunktene er prisen (810.000 kroner), batterikapasiteten i kaldt vær og planlegging av langkjøring, som gjelder elbiler generelt. Den spesifikke modellen har heller ikke blitt testet for driftssikkerhet.

I ettertid har de endret rangeringssystemet, noe som gjorde at den «bare» fikk 100 av 100 mulige.

Les også: Aston Martin lager elektrisk superbil

Latterlig-modus

For en måned siden fikk bilen en oppgraderingsmulighet i form av «ludicrous mode», som øker akselerasjonen til 0-100 km/t på 3 sekunder.

Her får man også en batteripakke på 90 kWt, som gir den en rekkevidde på 520 kilometer (NEDC) mot 491 kilometer som den vanlige P85D skilter med. Man kan altså spørre seg om de snart blir nødt til å endre skalaen sin igjen.

Du store kineser! Du store kineser! Sjekk ut denne Tesla-klonen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.