Maskiner & utstyr

Hitachi kommer med nye modeller i serie-7

To nye maskiner på rundt 15 tonn.

Den 15 tonn tunge Hitachi ZX130-7.
Den 15 tonn tunge Hitachi ZX130-7. Foto: Peer de Wit/Hitachi
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
28. juni 2021 - 10:40

Hitachi har tidligere lansert serie-7 beltegravere på over 25 tonn (ZX250-7-ZX890-7) i Europa. Nå står gravemaskiner i den såkalte midi-klassen (12-23 tonn) for tur. De minste av disse, 15 tonn tunge Hitachi ZX130-7 og korthekkversjonen ZX135US-7, tilfredsstiller kravene til EURO Steg-V.

Korthekkversjonen ZX135US-7. Foto:  Peer de Wit/Hitachi
Korthekkversjonen ZX135US-7. Foto:  Peer de Wit/Hitachi

De nydesignede ZX130-7 og ZX135US-7 gravemaskinene skal redusere drivstofforbruket med opp mot 9 prosent sammenlignet med forrige modell, ifølge en pressemelding fra Hitachi-importør Nasta.

Maskinutstyr kan raskt og effektivt byttes via det nye utstyrsstøttesystemet på monitoren.

Førerhuset er romslig og støynivået fra 15-tonnerne skal være blant de laveste i klassen. Hitachi oppgir at det er 16 prosent mindre vibrasjon (modell ZX130-7) enn på forrige serie. Førerhuset på ZX135US-7 har dessuten en 15 centimeter bredere døråpning og økt benplass for føreren.

Spaker og konsoller er synkronisert med setet.

Longyearbyen, Svalbard i 1975. Kong Olav åpnet den nye flyplassen. Her flankert av samferdselsminister Annemarie Lorentzen og andre prominente gjester. Kongen skal klippe over en snor med ballonger.
Les også:

50 år i dag: Byens livslinje settes på prøve

Prioritert utsikt

Hitachi har prioritert utsikten over arbeidsplassen. Et såkalt Aerial Angle kamerasystem gir 270-graders fugleperspektiv, og maskinførerne kan velge mellom seks ulike alternativer for sikt rundt maskinen.

Ifølge produsenten er de nye ZX130-7 og ZX135US-7 gravemaskinene konstruert for å vare, og de testes grundig i Japan før transport til Norge. Slitesterke komponenter brukes overalt på maskinene, inkludert et understell med økt holdbarhet.

Designendringer skal lette vedlikehold og rengjøring av maskinene. For eksempel har det utvidede radiatordekselet på ZX135US-7 plass til et større batteri, og gir enkel tilgang til radiator og luftfilter.

Ved hjelp av nye måkemaskiner, smartere trafikk og digital overvåkning håper Bane Nor på å unngå dager med innstilling av alle tog i vinter.
Les også:

Disse skal hjelpe Bane Nor å unngå togkaos i vinter

Maskinovervåkning

Hitachi og Nasta tilbyr en rekke tjenester som sikrer maskineiere full kontroll. Eksterne maskinovervåkingssystemer sender daglig driftsdata via GPRS og satellittsystem fra gravemaskinene til Global e-service systemet. Informasjonen kan oppsummeres i månedlige rapporter.

– Design og utvikling av de siste Zaxis-7 midi gravemaskinene er gjort i samarbeid med maskinførere. Hitachi og Nasta har en felles grunntanke, nemlig å hjelpe maskinførere og maskineiere å nå sine mål, sier produktsjef hos Hitachi Construction Machinery (Europe) NV, Wilbert Blom.

Lars Engmark i Nasta ser fram til å få de nye maskinene til Norge. Foto:   Nasta
Lars Engmark i Nasta ser fram til å få de nye maskinene til Norge. Foto:   Nasta

– Vi er stolte av å presentere nyhetene til våre norske kunder, sier salgssjef hos Nasta, Lars Engmark.

Det er knyttet høye forventninger til nykommerne, og kanskje spesielt korthekkmodellen ZX135US-7. De første av disse svært populære 15-tonnerne kommer til Norge i september og det er en lang kø av kunder.

Et britisk Poseidon-fly like ved hjemmebasen RAF Lossiemouth i Skottland. Flyet på bildet er et søsterfly av det som er omtalt i saken.
Les også:

Britisk ubåtjeger brukes i uvanlige oppdrag

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.