RAS

Her trengs det gravemaskin med 24 meters rekkevidde: Ras i sjøen skal ryddes ved E6 

Fordi en mur har rast ut i sjøen er Europaveien innsnevret til ett felt og lysregulert. Men nå skal det bokstavelig talt bli vei i vellinga!   

E6 langs Snåsavannet ved Langnesberga.
E6 langs Snåsavannet ved Langnesberga. Foto: Statens vegvesen
23. juni 2020 - 08:58

E6 langs Langnesberga ved Snåsavatnet i Trøndelag har vært stengt i et kjørefelt en stund etter at en gabionmur ut mot sjøen raste ut. I dag dirigeres trafikken med trafikklys på en strekning på cirka 300 meter.

Nå skal Statens vegvesen sørge for at strekningen utbedres, slik at veien kan åpnes for trafikk i to kjørefelt igjen i løpet av året.

Svært mye av arbeidet består av uttrauing av masser. Mengden er anslått til rundt 20.000 m3. Og store deler av uttrauingen skal foregå under vannivå. Massene skal ikke mellomlagres på anleggsområdet, men fraktes til et spesifisert deponi som ligger cirka åtte kilometer unna.

Så skal området fylles opp med rundt 14.000 m3 masser, og de skal kjøres fra Vegvesenets deponi på samme sted, cirka åtte kilometer nord for anleggsområdet.

Entreprenøren skal deretter asfaltere strekningen og montere nytt rekkverk. Arbeidet med opprettingslag og slitelag skal gjøres våren 2021.

Flisa bru må gjennom nye kontrollberegninger, før Innlandet fylke kan avgjøre den videre skjebnen for brua.
Les også

Stengt på grunn av Tretten bru: Nå risikerer de å måtte rive den 20 år gamle trebrua

Veien stengt i tre uker

Området blir stengt for all trafikk i inntil tre uker mens arbeidet utføres. Perioden som er satt av er fra 14. september til 5. oktober i år. Biltrafikken vil bli omdirigert via fylkesvei 17 og fylkesvei 760.

Vegvesenet presiserer i kontraktsgrunnlaget: Uttrauing og oppfylling av masser skal foregå under vann i store deler av oppdraget. Arbeidet kan i perioder foregå med kontinuerlig døgndrift.

Under uttrauingen og oppfyllingen skal det være kontinuerlig vakthold ved området, for å påse og kontrollere at utførelsen foregår i henhold til den geotekniske rapporten som er laget. Vaktpersonen skal ha god kompetanse og erfaring med tilsvarende arbeider.

Basert på den samme geotekniske rapporten sier Vegvesenet at det er påkrevd å bruke gravemaskin med en rekkevidde på minimum 24 meter.

Graving over vannivå kan utføres som nattarbeid, hvis det er god belysning. Graving under vannivå skal utføres i dagslys.

Entreprenøren er hele tiden ansvarlig for at E6 fra anleggsområdet til tippdeponiet er rengjort.

Tidsfrister: Utgraving, oppfylling og plastringsarbeider skal altså skje mens veien er stengt, det vil si fra 14. september til 5. oktober.

Frist for ferdigstilling av resten av oppdraget er 13. november.

Og opprettingslag og slitelag skal være ferdig utført innen 1. juli neste år.

Vegvesenet arrangerer tilbudskonferanse i Steinkjer (eller digitalt) 29. juni, og frist for å gi tilbud er 9. juli.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.