Selvlysende veioppmerking testes ut på nederlandske motorveier. (Bilde: Studio Roosegaarde)

SELVLYSENDE VEIMERKING

Her tester de selvlysende veimerking

Forrige uke startet testingen av en helt ny type veimarkering i Nederland.

Lysabsorberende og lysende veimerking ble installert på et 500 meter langt strekke 100 kilometer sør for Amsterdam på den nederlandske motorveien.

Merkingen, designet av nederlandske Studio Roosegaarde og ingeniørselskapet Heijmans, gir føreren et tydelig bilde av veiens rammer uansett hvor mørkt der er, skriver Wired.

Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt

Skal bedre trafikksikkerheten

Veimerkingen har så langt fått god omtale i nederlandske medier.

Å kjøre langs merkingen i mørket blir beskrevet som å kjøre gjennom et eventyr. Noe som trolig også var formålet til Roosegaarde.

Daglig leder i Roosegaarde, Daan Rooseegaard, har tidligere uttalt at studioets mål er å kombinere teknologi og design på en helt ny måte, som skal gi pene, og praktiske løsninger.

Veimerkingen består av et selvlysende pulver som lades opp av sollys på dagtid. Når merkingen først er ladet opp, kan den lyse i opp til åtte timer og ifølge Roosegaarde dermed gi bedre trafikksikkerhet på nederlandske veier.

– I dag skrus gatebelysningen i Nederland av om natten, slik at staten skal spare penger. Energisparing har blitt mye viktigere enn vi noen gang kunne forestilt oss for 50 år siden. Denne veien vil dermed bedre trafikksikkerheten betraktelig, ved at bilister ser veien tydelig også når det er mørkt, sier han til Wired.

Les også: Disse veiene får ny asfalt i sommer

Enorme snøkrystaller

Målet til Roosegaarde er å legge til rette for samhandling mellom mennesker og teknologi.

De har tidligere designet dansegulv med innebygget diskolys som får energi av folk som danser på det, og en kjole som blir gjennomsiktig når brukeren blir opphisset.

Veimerkingen designet de i samarbeid med Heijmans, som tidligere har jobbet med energinøytral gatebelysning i en rekke andre prosjekter.

Heijmans sier til Wired at teknologien er en bærekraftig løsning, og et godt alternativ til vanlig gatelys.

Nå som veimerkingen testes ut jobber de to selskapene med å videreutvikle løsningen.

– Målet er å utvikle værsymboler som dukker opp på veien når temperaturen endrer seg. Vi ønsker å lage enormt snøkrystaller som kommer frem på asfalten når det blir minusgrader, og dermed advarer føreren om at veien kan være isete, sier Roosegaarde.

– Målet er å utvikle værsymboler som dukker opp på veien når temperaturen endrer seg. Vi ønsker å lage enormt snøkrystaller som kommer frem på asfalten når det blir minusgrader, og dermed advarer føreren om at veien kan være isete, sier Roosegaarde.Designerene ser for seg en videreutvikling av veimerkingen der symboler på snø og regn kommer frem avhengig av temperatur og vær. Studio Roosegaarde

Les også:

Disse fjordkryssingene kan endevende biltrafikken på Østlandet

«Oljeteknologi» skal gi forankring til nye megabruer

Bru over Oslofjorden kan bli norgeshistoriens dyreste bompassering