ELBIL

Her er våre førsteinntrykk av tyske Model Y Performance 

Kristiane og Henrik ble noen av de første eierne.

Fredag startet omsider utleveringene av tyskproduserte Model Y Performance. Kristiane Grøtvedt og Henrik Finstad fra Spikkestad var blant de fem utvalgte som fikk sin sorte bil fra Tesla i Drammen. 

– Hva er førsteinntrykket deres? 

– Bilen i seg selv er grei den, den er jo prikk lik alle andre biler. Men det blir spennende å se hvordan byggekvaliteten er på de tyskproduserte bilene, sier Finstad, som har eid to Model S tidligere.

– Jeg liker at bilen er rask og at den er sterk. Det blir mye reising til Oslo, og da er det greit å ha en bil som er rimelig i drift og samtidig kan trekke henger, supplerer Grøtvedt. 

Våre førsteinntrykk

Les også

TU har fått låne et testeksemplar av bilen, og i videoen øverst i saken kan du se våre førsteinntrykk.

Etter noen få timer bak rattet fremstår dette som en mer sportslig utgave av Model Y. Bilen er senket sammenliknet med Long Range-utgaven, og det gir en større følelse av kontakt med underlaget. 

Tesla Model Y Performance

  • WLTP-rekkevidde (km): 514
  • Oppgitt akselerasjon 0-100 (sek): 3,7
  • Maks nyttelast (kg): 562 (pluss 75 kilo før føreren)
  • Oppgitt batteristørrelse (kwh, ukjent om det er netto eller brutto): 74
  • Maks ladeeffekt på DC-lader (kW): 250
  • Pris testbil (kroner): 614.142

Understellet er nokså stivt. Man merker de fleste ujevnheter i underlaget, men slik er det også med Long Range-utgaven. 

Akselerasjonen er rett og slett ganske heftig. Du blir dratt godt inn i setet når du trykker inn akselerasjonspedalen. 

Støynivået er omtrent det samme som på de kinesiske Long Range-modellene. Det er en del hjulstøy, men det er ikke veldig plagsomt. 

Bilen virker godt skrudd sammen.Vi merker oss tilløp til vibrasjoner fra taket ved høye hastigheter på motorvei. I tillegg hører vi enkelte dunk fra bakre høyre dør når vi kjører over ujevnheter, men vi må kjøre mer før vi kan si noe fornuftig om dette. 

Utsatt en måned

Berlin-fabrikken ble godkjent av tyske myndigheter i starten av mars, og første bil ble levert ut 22. mars. På grunn av logistikkproblemer ble utleveringene til norske kunder utsatt en måned. 

Bilene har ikke de mye omtalte 4680-batteriene, men skal ifølge Tesla Norge ha den samme 2170-batteripakken som sitter i nye Long Range-modeller levert fra Kina.  

Videre er ikke forskjellene mellom tyske og kinesiske modeller særlig store. Enkelte vil kanskje  sette pris på at tysk Performance endelig leveres med hattehylle og lastekroker. 

Performance-utgaven av Model Y vil konkurrere med verstingutgavene av konkurrentenes familie-SUV/CUV-er, som Ford Mustang Mach-e GT og kommende Kia EV6 GT.

Det er uklart når Berlin-fabrikken vil begynne å produsere Long Range-modeller. De produserer per nå kun sorte Performance-modeller med sort interiør, før de etterhvert skal begynne å produsere hvite biler.

Les også

Kristiane Grøtvedt og Henrik Finstad fikk utlevert en av de første fem Y Performance-modellene i Norge fredag.
Kristiane Grøtvedt og Henrik Finstad fikk utlevert en av de første fem Y Performance-modellene i Norge fredag.
Les mer om:
Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.