Amerikansk HMT Extenda i Afghanistan i 2011. Til høyre: Tilsvarende vogn med fjernstyrt våpenstasjon.
Amerikansk HMT Extenda i Afghanistan i 2011. Til høyre: Tilsvarende vogn med fjernstyrt våpenstasjon. (Bilde: Cpl Timothy P. Chesnavage/Supacat)

SUPACAT HMT EXTENDA

Her er norske spesialstyrkers nye framkomstmiddel

Har tatt imot den første HMT Extenda-vogna.

Tre år etter at de ble bestilt, har Forsvaret fått det første nye feltvogna av typen HMT Extenda.

Da kontrakten ble inngått i mai 2015, ble det sagt at dette er første gang at Forsvarets spesialstyrker utstyres med dedikerte stridskjøretøy.

Den første ferdige HMT-vogna ble levert til Forsvarsmateriell på Supacat-fabrikken i Devon, sørvest i England, 30. mai.

Den første ferdige HMT Extenda ble mottatt på Supacat-fabrikken for to uker siden.

Kan velge antall akslinger 

Prosjektet er noen måneder forsinket i forhold til opprinnelig plan som tilsa at den første forseriebilen skulle leveres sent i 2016 og at serieleveransene skulle pågå i perioden 2017 til 2019. Det heter fortsatt at alle kjøretøyene skal leveres innen 2019.

Da kontrakten ble inngått i mai 2015, ble det også tegnet en opsjonsavtale som kan doble antall kjøretøy. Dette gir Forsvaret en fleksibilitet når det gjelder behov og kostnader. De holder imidlertid tett om hvor mange HMT som er bestilt i utgangspunktet. Kontrakten er verdt 23 millioner pund, tilsvarende cirka 250 millioner kroner. 

HMT Extenda utmerker seg ved at den kan kjøres både i 4x4- og 6x6-konfigurasjon: Den tredje akslingen kan monteres på og av ved behov.

HMT Extenda i 4x4-konfigurasjon. Bilde: Supacat

Slik som dagens MB Multi er dette i utgangspunktet ei åpen vogn der oversikt og mobilitet er prioritert, selv om det også er mulig å tilpasse dem med ekstra minebeskyttelse og ballistisk beskyttelse. Dersom oppdraget tilsier det, har Forsvaret også pansrede patruljekjøretøy av typen KMW Dingo II og Iveco LMV.

Store brukerland

– Dette er en stor milepæl i et prosjekt som har pågått helt siden 2011. Vi er meget fornøyd med kvaliteten på det første kjøretøyet. Det oppfyller alle våre krav, uttaler prosjektleder Arild Stangenes i Forsvarsmateriell i en pressemelding på Supacats hjemmesider.

HMT Extenda

Lengde: 5930/7040 mm (4x4/6x6)

Bredde: 2050 mm

Høyde: 1885-2445 mm

Vekt: 7600/10500 kg (4x4/6x6)

Nyttelast: 2100/3900 kg (4x4/6x6)

Bakkeklaring: 180-485 mm (justerbare luftfjæringer)

Svingradius: 13,5/17,5 m (4x4/6x6)

Drivstoffkapasitet: 200 l

Maksimal rekkevidde: 700/800 km (4x4/6x6)

Motor: Cummins 6,7 l diesel, 180 hk, 700 Nm

Hastighet: 120 kilometer i timen

Mulig ekstrautstyr: Runflatdekk, vinsj, forskjellige våpenfester, fjernstyrt våpenstasjon (RWS), røykgranater

Nick Ames, sjef for Supacats morselskap SC Group, sier i samme melding at det er stolte av hva de har fått til i dette prosjektet, og ikke minst at HMT bekrefter at det er førstevalg for spesialstyrker rundt om i verden.

Supacat har eksistert siden 1981 og produserer High Mobility Transporter (HMT) på lisens fra amerikanske Lockheed Martin.

HMT er brukt operativt siden 2004 av britiske, amerikanske, australske og danske spesialavdelinger. I tillegg til Norge har også New Zealand bestilling inne.

Kommentarer (10)

Kommentarer (10)