BLOODHOUND SSC

Her bygger de verdens raskeste bil

90 sekunder viser byggingen av det som skal bli verdens raskeste landkjøretøy.

90 sekunder viser byggingen av det som skal bli verdens raskeste landkjøretøy.

Som det kommer fram i videoen øverst i artikkelen, nærmer Bloodhound SSC seg ferdig.

Ifølge prosjektledelsen er de i rute til å rulle ut bilen fra verkstedet i løpet av et par måneders tid.

Det første målet er å sette ny hastighetsrekord på landjorda i september.

For to år siden kostet bilen 1,2 mill. ny: For to år siden kostet denne 1,2 millioner kroner ny. Nå selges den for under halvparten.

Nammo-motorer

En sentral komponent for å klare dette, er den nye hybridrakettmotoren fra Nammo.

Den ble testet i full skala på Raufoss første gang i fjor høst.

– Vi har igjen en del tester som skal gjennomføres fra nå og til sommeren. Den siste tiden har vi jobbet med å lage alle testobjektene, opplyser teknologidirektør i Nammo, Onno Verberne.

Han forteller at prosjektet på andre siden av Nordsjøen i tillegg til å ferdigstille bilen har vært opptatt av å teste pumpa som skal forsyne Nammo-rakettene med oksidasjonsmiddel (hydrogenperoksid, H2O2).

Helt på slutten i videoen kan man se en Jaguar F-type inne på verkstedet.

Etter at Jaguar kom med som sponsor er det en av deres V8-motorer (550 hk/405 kW) som skal drive pumpa og sørge for at det tilføres nok hydrogenperoksid til at rakettmotorene kan levere 3x34 kN i 20 sekunder.

Les også: Nå skal F-35 skyte Raufoss-ammunisjon  

Hybrid

Hybrid betyr i denne sammenhengen at det benyttes rakettmotordrivstoff som består av en fast og en flytende del: fast brensel og flytende oksidasjonsmiddel.

Brenselet er syntetisk gummi (HTPB) av samme type som benyttes i vindusindustrien og som beholder egenskapene i et bredt temperaturspekter.

Blant fordelene med hybridmotorer er at de i motsetning til faststoffrakettmotorer kan skyvekraftreguleres og dessuten stoppes og startes opp igjen underveis.

Motoren er selvsagt ikke utviklet spesielt for Bloodhound-prosjektet. Derimot har Nammo jobbet med denne typen motorer siden 2010, og er i ferd med å ta fram en ny, og etter eget sigende kostnadseffektiv, familie sonderaketter.

Les også: Denne panserbilen er resultatet av hva Forsvaret lærte i Afghanistan

Rekordforsøk om fire måneder

De første kjøretestene av Bloodhound SSC skal skje i august på rullebanen Aerohub i Newquay, en av Storbritannias lengste rullebaner, på gummihjul og i hastigheter opp til 200 miles i timen/322 kilometer i timen.

I september reiser teamet til rekordforsøkarenaen, den tørrlagte sjøbunnen Hakskeen Pan i Northern Cape-provinsen i Sør-Afrika, for de første høyhastighetstestene.

Da er målet å nå 800 miles i timen (1 287 kilometer i timen) og dermed sette ny hastighetsrekord på bakken.

Les også: Slik blir Norges nye stridsvogner

Skal slå egen rekord

Det er Bloodhound-sjåføren Andy Green som også innehar dagens rekord på 763 mph (1 228 kilometer i timen), satt med Thrust SSC i 1997.

Hastigheten skal økes gradvis under testingen. Innledningsvis så fort som EJ200-motoren klarer alene. Deretter med én Nammo-motor.

Dersom alt går etter planen, skal Bloodhound-teamet returnere til Sør-Afrika neste år for å slå sin egen rekord på nytt og for å bryte 1000 miles i timen-grensa.

Da er det med tre rakettmotorer i tillegg til jetmotoren.

Les også: Boeing og Saab med nytt system for å skyte bomber fra bakken

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå