Ulykken skapte lange køer i området. Her fra Damsgårdtunnelen.
Ulykken skapte lange køer i området. Her fra Damsgårdtunnelen. (Hommedal, Marit/NTB Scanpix)

VEISALT

Havarikommisjonen: For lite salting årsak til kjedekollisjon

Mener ulykken kunne vært forhindret med mer veisalt.

Klokken 06:35 22. februar 2016 mottok politiet i Bergen  melding om en trafikkulykke på E39 på nordsiden av Eidsvågtunnelen.

Da politiet ankom stedet ble de møtt av omlag 60 kjøretøy som hadde vært involvert i en enorm kjedekollisjon.

Den gang ble det konkludert med at det trolig var den største kjedekollisjonen i Norge noen sinne. 

I en ny rapport fra Statens Havarikommisjon kan man nå lese om årsaken til den enorme ulykken. 

Brått våromslag

Rapporten konkluderer med at veiene rett og slett ikke var godt nok saltet da ulykken inntraff. 

Havarikommisjonen legger vekt på at det hadde vært et brått væromslag, og at forholdene på veien endret seg i løpet av kort tid. 

Det var ifølge rapporten en krevende værtype i Bergen i tiden før ulykken, men kommisjonen skriver at væromslaget var meldt og kunne leses ut fra tilgjengelige prognoser kvelden før. 

"Entreprenøren overvåket situasjonen gjennom natten og gjennomførte tiltak i form av strøing med befuktet salt, siste gang 3,5 timer før ulykken. Dette tiltaket ga imidlertid ikke den ønskede effekten da været slo om", skriver de. 

Til tross for at veientreprenøren strødde klokken 21:36 og 02:57 har undersøkelsen vist at det var for lite restsalt i veibanen da været slo om. Havarikommisjonen mener dette var et resultat av for lav tiltaksfrekvens, altså salting, på strekningen.

Ulykken skjedde på E39 ved Åsane i Bergen kommune.
Ulykken skjedde på E39 ved Åsane i Bergen kommune. Bilde: Statens Vegvesen

Mer salting og strøing

Det var, ifølge Havarikommisjonen, ikke mulig for trafikantene å oppdage hvor isete det var på veien da ulykken skjedde. 

Kommisjonen konkluderer derfor med at det burde blitt gjort flere tiltak, og at en kombinasjon av mer salting og hyppigere strøing ville hatt bedre effekt. 

De mener imidlertid at heller ikke dette ville gitt noen garanti for bar vei, og har derfor valgt å ikke fremme noen ny sikkerhetsanbefalinger etter hendelsen.

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)