NTP

Hareide klar til å ta Nasjonal transportplan ut av luksusfellen

Nasjonal transportplan har est ut til en urealistisk ønskeliste. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) vet han vil skuffe når han nå strammer inn.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener Nasjonal transportplan har vokst seg urealistisk stor og har tatt på seg den upopulære kuttejobben. Planen for perioden 2022-2033 legges fram i mars.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener Nasjonal transportplan har vokst seg urealistisk stor og har tatt på seg den upopulære kuttejobben. Planen for perioden 2022-2033 legges fram i mars. Foto: Ørn E. Borgen/NTB
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
4. jan. 2021 - 08:48

Hareide satte en støkk i kommunepolitikere landet over da han i september i fjor varslet at dagens Nasjonal transportplan (NTP) er urealistisk, og at prosjekter som i dag er inne i planen, ikke lenger kan føle seg trygge.

NTP er Stortingets plan over hvilke vei-, jernbane-, sjø- og luftfartsprosjekter som skal prioriteres på kort og lang sikt, men den har hatt en lei tendens til å vokse over realistisk budsjett, både i omfang og kostnadsoverskridelser.

I departementet legges det i disse dager siste hånd på den nye planen som skal legges fram i midten av mars. I forkant har både Statens vegvesen, Nye veier og Bane Nor vært pålagt å lete nøye etter muligheter for kutt og innsparinger.

Hareide sier han er forberedt på at mange kommer til å bli skuffet når planen legges fram.

– Selv om mange nok er enig tenkningen, så tror jeg at mange tenker at den edrueligheten, den må gjelde på alle andres prosjekter enn mitt, sier han til NTB.

President Donald Trump snakket med journalister i Det ovale kontor i forbindelse med undertegnelse av en presidentordre mandag denne uken.
Les også:

Vil vite hva Ukraina planlegger å bruke missilene til

Foreslår kutt

Hareide vil ikke røpe hvor mange eller hvilke prosjekter som nå vil ryke ut av transportplanen. I oktober i fjor leverte imidlertid underdirektoratene sine kuttforslag.

Dette inkluderer blant annet å sette på vent planene om ny jernbane mellom Bergen og Voss, samt intercity-utbyggingen av jernbanen til Lillehammer, Halden og Ski.

Kostnadene er også kuttet mye i prosjekt fergefri E39 (kryssingene av Bjørnafjorden og Romsdalsfjorden), og Vegvesenet har foreslått å kutte helt ut ny E6 Oslo øst, ifølge Aftenposten.

Hareide kaller disse føringene for «kjempeviktige».

– De er våre beste fagfolk. Jeg kan være tydelig på at det som de kommer fram med, det har stor betydning, sier Hareide.

Eirik Frantzen sier til BT at han ønsker ikke å kommentere sin egen lønn, og viser til svarene fra styrelederen. Bildet er tatt ved Akers nye datasentertomt i Narvik.
Les også:

Krafttopp: Sikret seg gullpensjon: Får minst 30 millioner over syv år

Direktoratene må konkurrere

Hareide sier det viktigste er å få endret måten man tenker på om samferdselsprosjekter.

Han mener for mange prosjekter tidligere har vært umodne når beslutningen er blitt tatt, noe som har ført til mange ubehagelige overraskelser og kostnadsoverskridelser.

Nå skal NTP fremover bare omtale konkrete prosjekter i første periode, altså de første seks årene, mens de siste seks skal være langt mer åpne.

Så blir det opp til transportetatene å få fram de beste, billigste og mest realistiske prosjektene til neste periode. En innbyrdes konkurranse dem imellom er en viktig del av tenkningen, noe Hareide har kalt den største reformen av NTP hittil.

– Det gjør at direktoratene vil måtte skjerpe seg, men de får også større innflytelse, sier Hareide.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Stå samlet når lykkeboblen sprekker 

Hareide sier han vil ha en slutt på at prosjekter som har klart å komme inn i planen, skal anses som «trygge», og at prosjektledere dermed skal tenke at kostnadsoverskridelser ikke er så farlige.

Semming Semmingsen slutter i stillingen som konsernsjef i Troms Kraft.
Les også:

Krafttopp får gullkantet sluttpakke: – Ja, jeg har en god ordning

Tidenes grønneste

Hareide sier den kommende NTPen også vil være den grønneste noensinne. Transportsektoren er den sektoren i Norge utenfor kvotepliktig sektor som skal ta de største utslippskuttene fremover.

Stikkordene er biodrivstoff, elektriske biler og satsing på kollektiv, jernbane og sykkel, ifølge Hareide.

– Samtidig skal vi være bevisst på hva som er et grønt valg. Det er ikke det samme som for ti år siden, sier han, og peker på den eksplosive økningen i antall nullutslippsbiler.

– Det er en utvikling som gjør at det som var miljøvennlig, er ikke bare å tenke jernbane og byvekstavtaler, sier Hareide. 

(©NTB)

Mens G-blokka fra 1906 representerer Norge etter unionsoppløsningen og Høyblokka fra 1958 viser til Norge i Gerhardsens etterkrigstid, representerer A-blokka – med sin spisse glasspyramide – det moderne Norge etter terrorangrepet i 2011, ifølge Statsbygg.
Les også:

Regjeringskvartalet er straks innflyttingsklart: – Man kan se bygningene som en slags frise over norsk demokrati

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.