MOTOR

Gratis superlading for Tesla-eiere

Tesla bygger ut eget hurtigladernett med gratis solenergi til Model S-eierne.

25. sep. 2012 - 15:59

«Supercharger» er navnet på de nye hurtigladerne fra den amerikanske elbilprodusenten Tesla Motors.

Tesla har utviklet dem selv, og seks slike ladestasjoner er allerede på plass i hjemstaten California.

Disse kan levere en ladeeffekt på nærmere 100 kW.

Les også: Tesla nummer fire kommer

Gratis solstrøm

Alle Model S-eiere får gratis tilgang på disse ladestasjonene for alltid, heter det i pressemeldingen fra Tesla Motors i forbindelse med lanseringen som foregikk mandag kveld lokal tid.

Det er kun versjonen med 85 kWh batteri som har denne hurtigladefunksjonen som standard. På 60 kWh-varianten er det ekstrautstyr.

Hurtigladestasjonene får energi fra hver sine små solkraftverk fra Solar City, der for øvrig Tesla-sjef Elon Musk er styreleder.

Denne solcelleinstallasjonen vil gjøre ladestasjonene til netto bidragsytere til nettet.

Foreløpig er det en del ukjente faktorer knyttet til den proprietære ladeløsningen som på sikt skal kunne levere 120 kW ladestrøm til Model S.

Teslas nye ladestasjoner, som visstnok er bygget opp i hemmelighet i seks eksemplarer, forsyner elbilene med solkraft.
Foreløpig er det en del ukjente faktorer knyttet til den proprietære ladeløsningen som på sikt skal kunne levere 120 kW ladestrøm til Model S.Teslas nye ladestasjoner, som visstnok er bygget opp i hemmelighet i seks eksemplarer, forsyner elbilene med solkraft. Tesla Motors

Ifølge pressemeldingen skal utbygging av ladestasjoner i Europa og Asia starte i andre halvår 2013.

I løpet av det samme året skal alle de største trafikkårene i USA være dekket av Tesla-ladere som skal gjøre det mulig å kjøre elektrisk på kryss og tvers av det store landet.

Les også: 

Landets raskeste drosje

Ny Peugeot har Norge som primærmarked  

Vil ha med norske kraftselskaper

– Det Tesla nå gjør er veldig spennende og gir løfter om en helt annen virkelighet når det gjelder elektrifisering av veitransport i verden, sier Rune Haaland til Teknisk Ukeblad.

Han er sjef i den ideelle, internasjonale industriorganisasjonen Electric Vehicle Union (EVU).

Han påpeker at over 500 nordmenn har forhåndsbestilt Model S. Spørsmålet er når disse kan nyte godt av hurtigladerne som nå installeres i USA.

– Tesla bygger denne løsningen i USA, men jeg kan ikke se for meg at selskapet har finansiell styrke til å bygge infrastruktur i alle markedene de opererer. Det naturlige vil være at norske kraftleverandører kommer på banen og tilegner seg kunnskap om hva Tesla kommer med og bidrar til å sikre at Model S også kan hurtiglades her til lands, sier Haaland.

Les også: 

Klar for masseproduserte hydrogenbiler

Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning  

Spekulasjoner om Europa

– Hva Tesla vil gjøre med lading i Europa er ren spekulasjon, men det er moro å spekulere, sier prosjektleder Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Bil og fortsetter:

– Jeg vil tro at man her til lands ikke vil inkludere solcellemodulen til ladestasjonen, men selve hurtigladehardwaren vil være identisk uavhengig hvorfra man henter kraften. De sier nærmere 100 kW DC, og jeg ser det ikke som umulig at man kan benytte den europeiske Combined Charging System-standarden som er godkjent for opp til 90 kW. Det har også kommet fram at Tesla vurderer å støtte trefase AC i Europa. Det kan også tenkes at de ender opp med Mennekes, sier Hannisdahl.

Han påpeker samtidig at Model S, som leveres med opp til 426 kilometers rekkevidde fra en 85 kWh batteripakke, vil stille mindre krav til infrastrukturen.

– Det vil behøves færre ladestasjoner, samtidig som de fleste brukerne vil ha mindre behov for hurtiglading i hverdagen enn det dem som kjører elbiler med mindre batterier har. 100 kW effekt vil dessuten gi 400 kilometer kjøring på en times lading, som jo er en ganske fornuftig pause å ta. Vi gleder oss til å få flere detaljer om satsingen i Europa, sier Hannisdahl.

Slik så det ut da Tesla Motors presenterte sin nye "superlader" mandag.
– Det vil behøves færre ladestasjoner, samtidig som de fleste brukerne vil ha mindre behov for hurtiglading i hverdagen enn det dem som kjører elbiler med mindre batterier har. 100 kW effekt vil dessuten gi 400 kilometer kjøring på en times lading, som jo er en ganske fornuftig pause å ta. Vi gleder oss til å få flere detaljer om satsingen i Europa, sier Hannisdahl.Slik så det ut da Tesla Motors presenterte sin nye Tesla Motors

Les også:

Annenhver varebil kan kjøre elektrisk

Fem år til med elbil-subsidier

– Elbil mindre miljøvennlig enn diesel

Slik kan elbilen bli trådløs

Tesla-SUV får falkevinger  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.