Peugeot Partner electric
- Effekt: 49 kW
- Maks dreiemoment: 200 Nm
- Batteri: Litiumione, 22,5 kWh, plassert under gulvet på begge sider av bakakslingen
- Hurtiglading: Ja, Chademo
- Rekkevidde (NEDC): 170 km
- Lengde: 4 380 / 4 630 mm (L1/L2)
- Akselavstand: 2 728 mm
- Lastekapasitet (L2): 3,7 m3, 685 kg, 2 050 mm lasteromlengde (4,1 m3, 3 250 mm med nedslåtte seter)
Partner er Peugeots mest solgte modell både i 2011 og hittil i år.
Tidligere i år fikk varebilen en ansiktsløftning. Nå får den også en indremedisinsk behandling.
I løpet av mars/april neste år kommer den i elektrisk versjon.
Store ambisjoner
Den elektriske varebilen kan frakte med seg 685 kilo nyttelast.
Batterikapasiteten er på 22,5 kWh med en oppgitt rekkevidde på 170 kilometer.
– Både vi og fabrikken har store ambisjoner med denne bilen. Peugeot ser på Norge som primærmarked ved siden av Frankrike for denne modellen, sier Stian Gihle som er pr- og informasjonssjef i Peugeot Norge.
Les også:
Annenhver varebil kan kjøre elektrisk
Norge må vente på Renaults elbiler
Pris?
Prisen kan han derimot ikke opplyse om ennå.
– Vi har noen ideer, men har ikke fått noen bekreftelse fra fabrikken. Men det er klart at prisen nødvendigvis blir konkurransedyktig, sier pr-sjefen.
Til sammenligning har den nylanserte konkurrenten Renault Kangoo ZE en veiledende frapris på 223 000 kroner.
Les også: Advarer mot gamle elbiler
Neppe batterileie
I den internasjonale pressemeldingen varsler Peugeot at batteriene kan kjøpes eller leases.
Det ligger det ikke an til i Norge, ifølge Gihle.
– Jeg tror vi vil gjøre som med iOn, at bilen selges komplett med batterier. Jeg har iallfall ikke hørt noe annet per i dag, sier han.
Les også:
600 solgte elbiler på tre dager
– Elbilkjøp er fortsatt risikabelt