TUMENER

Gøy med kunstig øy

LEDER: Drømmeøya kan bli en kollektiv aha-opplevelse.

Jensen & Skodvins forslag til ny øy i Osloforden.
Jensen & Skodvins forslag til ny øy i Osloforden. Bilde: Jensen & Skodvin Arkitekter
6. des. 2012 - 08:45

Oslo Havn har lansert ideen om å lage en ny kunstig øy i Oslofjorden av de enorme steinmassene fra anleggsarbeidene til den nye Follobanen.

Denne jernbanetunnelen med dobbeltspor mellom Oslo og Ski blir Nordens lengste og man vil hente bergmasser tilsvarende tre Kheopspyramider.

Jernbaneutbyggingen er et stort teknologisk prosjekt hvor man for første gang i Norge skal bruke tunnelboremaskin. Det antas at det må hentes ut 11 millioner tonn bergmasse over tre år.

Det tilsvarer nærmere en million lastebillass. Mengden er så enorm at den ikke lar seg bruke til vei eller andre formål uten mellomlagring.

Jernbaneverket ønsker derfor å få inn kreative forslag til hvordan massene kan anvendes. Kravet er at de skal brukes til et samfunnsnyttig formål og at transportsikkerhet, miljøhensyn og innovasjon vil bli tillagt stor vekt.

Ved siden av Oslo Havns øyforslag har Moss Havn sagt seg interessert i forbindelse med en utbyggingsplan.

Tirsdag kveld inviterte Oslo Havn til folkemøte på Nesodden hvor befolkningen ble presentert for tre alternativer fra arkitektfirmaene Snøhetta, Link Landskap og Jensen & Skodvin.

Den kunstige øya er tenkt lagt til en grunne, kalt Storeflua, hvor det vil være mulig å lage en øy på 300 dekar.

De tre arkitektfirmaene har helt forskjellige tilnærminger og det vil være urettferdig å favorisere noen av dem på et så tidlig tidspunkt.

Ideene og forslagene har kommet på bordet i løpet av noen få uker og dere kan lese mer om disse her på tu.no.

Oslo Havn står ikke høyt i kurs på Nesodden etter at forurensede masser fra utbygging av Bjørvika ble dumpet utenfor Malmøykalven med status som naturreservat.

Dypvannsdeponiet splittet kommunen og mange innbyggere følte seg overkjørt.

Derfor er det helt nødvendig at et så omfattende prosjekt blir grundig konsekvensutredet.

Er det for eksempel mer miljøvennlig å frakte stein fra tunnelprosjektet på lastebiler gjennom bynære områder og ned til sjøen hvor massene må lastes om bord på lektere og deretter losses ute i fjorden fremfor å frakte massene direkte til steder hvor de kan anvendes?

Man må selvfølgelig også utrede hvordan dumping av så enorme mengder vil påvirke livet i en fra før ikke helt ren Oslofjord.

Likevel mener vi ideen fortjener å bli tatt på alvor. Den gir rom for å tenke nye tanker og har en innovativ kraft over seg.

«Drømmeøya» kan bli en kollektiv aha-opplevelse hvis en konsekvensutredning også overbeviser skeptikerne på Nesodden om at dette er den mest miljøvennlige gjenvinning av bergmassene langs Follobanen.

PS: Undertegnede er bosatt på Nesodden.

Les også:

Milliardene ruller på Follobanen

Slik skal de drive Norges lengste togtunnel

Derfor tar det åtte år å bygge 10 kilometer jernbane  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.