Nye Ulriken tunnel skal drives med tunnelboremaskin. Bildet er kun en illustrasjon. (Bilde: Crossrail)

ULRIKEN TUNNEL

Gigantisk boremaskin skal drive 7,8 kilometer lang tunnel

Da anbudsåpningen for utbyggingen av nye Ulriken tunnel i Bergen ble lagt ut, åpnet Jernbaneverket for at entreprenør selv kunne velge hvordan tunnelen skulle drives.

Fem av totalt elleve anbud som kom inn ønsket å drive tunnelen med tunnelboremaskin (TBM).

– Ulriken blir dermed den første norske jernbanetunnelen som skal drives med tunnelboremaskin, sier prosjektleder fra Jernbaneverket, Hans-Egil Larsen.

Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt

Henter inn kunnskap

Det er norske Skanska, som sammen med østerrikske Strabag AG er innstilt til kontrakten, som har en verdi på 1,3 milliarder kroner.

Det er første gang Jernbaneverket har latt det være opp til markedet å velge drivemetode.

– En samlet vurdering viste at tunnelboring kom best ut i konkurransen. Vi er veldig glade for å få inn kunnskap og ekspertise fra Strabag som en en kjent TBM-aktør på verdensbasis, sier Larsen.

Man må tilbake til 80-tallet for å finne tidligere erfaringer med tunneldrift med TBM innen samferdsel da tre veitunneler ble bygget ved hjelp av denne metoden.

– De fleste som var med under byggingen den gang er pensjonerte. Dette er dermed en fin anledning for oss å øke kompetansen i Norge, sier Larsen.

Les også: Disse veiene får ny asfalt i sommer

Kan gi lengre levetid

Tunnelboremaskinen som skal benyttes vil ha en diameter på 9,3 meter.

– Det er dermed den største TBM-maskinen som hittil har vært benyttet til en samferdselstunnel i Norge, forteller Larsen.

Han legger til at metoden har en rekke fordeler sammenliknet med konvensjonell sprenging.

– Siden den nye tunnelen skal legges tett inn mot eksisterende spor som skal være i drift i hele utbyggingsperioden passer TBM utmerket. Det gir mindre forstyrrelser enn sprenging, og mindre risiko for entreprenør. Samtidig lager det mindre støy for omgivelsene, sier han.

Men viktigst av alt, gir tunnelboring mindre sprekkdannelser enn andre drivemetoder, ifølge prosjektlederen.

– TBM vil dermed kunne øke tunnelens levetid, og gi færre vannlekkasjer, sier han.

Les også: Disse fjordkryssingene kan endevende biltrafikken på Østlandet

Brukes og på Follobanen

Også til utbyggingen av Follobanen planlegger Jernbaneverket å bruke tunnelboremaskin. Assisterende jernbanedirektør Gunnar Løvås, mener valget av TMB til Ulriken tyder på at valget på Follobanen også har vært rett.

– Dette tyder på at vi har valgt riktig strategi på Follobanen, sier han.

Nye Ulriken tunnel vil bedre kapasiteten for både gods- og persontrafikken, og øke sikkerheten i eksisterende tunnel ved at det blir rømningstunneler mellom de to tunnelene.

Les også:

«Oljeteknologi» skal gi forankring til nye megabruer

Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo

Bru over Oslofjorden kan bli norgeshistoriens dyreste bompassering