Design av nye oljefelt tar lang tid og involverer et stort antall leverandører. Tidligere brukte man pdf, word og excel for å beregne alle sider ved utbyggingen. Nå kan design og kostnader utvikles på en og samme digitale plattform.
Design av nye oljefelt tar lang tid og involverer et stort antall leverandører. Tidligere brukte man pdf, word og excel for å beregne alle sider ved utbyggingen. Nå kan design og kostnader utvikles på en og samme digitale plattform. (Illustrasjon: FutureOn)

OTC 2019: FutureOn

FutureOn lager «Sims» for oljeindustrien

Eneste softwareselskap som får «oljeindustriens Oscar» under Offshore Technology Conference.

HOUSTON:  Stadig flere norske selskaper utvikler software for ny og mer effektiv arbeidsmetodikk innen energibransjen. Et slikt selskap er FutureOn som mandag 6. mai mottar prisen Spotlight on New Technology under Offshore Technology Conference (OTC) i Houston.

– Prisen kom totalt overraskende på oss, for vi har verken søkt eller hørt at vi var nominert før vi fikk beskjed om dette, sier daglig leder Pål Roppen.

Selskapet springer ut av Xvision som har lang erfaring med komplekse og tekniske 3D-animasjoner. De skulle gjøre en jobb for Lundin og fikk ideen til å lage et eget selskap da oljeselskapet lurte på om de selv kunne gjøre justeringer på 3D-animasjonen av et oljefelt.

– Vi ble veldig overrasket da vi fikk høre at vi skulle få en av prisene for ny teknologi under OTC, sier daglig leder Pål Roppen. Foto: Tormod Haugstad

Etter hvert utviklet gründerne i FutureOn en digital arbeidsplattform for planlegging av nye feltutbygginger. Første versjon av feltutviklingsverktøyet FieldTwin er begrenset til selve planleggingen av et nytt oljefelt og kalles FieldAP (active planner, red.anm.).

– Vi er blitt en driver for datasamarbeid innen en industri som tradisjonelt har jobbet i siloer. Du kan sitte i en bil i Atlanta eller på et oljefelt i Brasil og jobbe interaktivt på det samme digitale dashbordet for å planlegge og vurdere kostnader. Dette er smart visualisering. Jeg pleier å kalle det «Sims» for oljebransjen, sier Roppen.

Smart visualisering

Etter å ha laget en betaversjon for oljeselskapet Lundin ble FutureOn i 2016 kontaktet av OneSubsea som ønsket å bruke samme software. Dette resulterte i en femårig avtale med deres morselskap Schlumberger. I fjor ble det skrevet intensjonsavtale med Equinor og nå har flere av verdens største olje- og oljeserviceselskaper gjort det samme.

Målet er å få en rammeavtale med Equinor etter å ha samarbeidet i snart to år. Ifølge Roppen vil softwareteknologien nå Technology Readiness Level 7 i løpet av høsten.

Prosjektleder innen subsea og teknologi i Equinor, Tor Willgohs Knudsen, sier til Teknisk Ukeblad at selskapet tester FieldAP på noen prosjekter for feltutvikling. Equinor har også etablert en kvalifiseringsplan for mulig implementering i større skala.

– For Equinor som har aktivitet på flere kontinenter og samhandler med en rekke ulike leverandører, er skyløsninger attraktive. Hvis vi i samarbeid lykkes med å kvalifisere teknologien, kan deling av data og visualisering bli et viktig verktøy for bedre samhandling mellom ulike grupper som jobber tverrfaglig med feltutvikling, sier Willgohs Knudsen.     

Teknologidirektør Olav Sylthe har vært med på å starte flere softwareselskaper siden han i 2002 solgte «Airdoc»-teknologien for vedlegg til datidens største telefonprodusent, Blackberry.

– Mange misforståelser fjernes når alle som er involvert i planene for et nytt oljefelt, kan se ulike visuelle løsninger på samme plattform i sanntid, mener teknologidirektør Olav Sylthe. Foto: Tormod Haugstad

– Markedet var elendig da vi startet i 2015, men det var nok også en gunstig tid for å komme opp med en løsning for å effektivisere bransjen. Noen av våre kunder sier at de nå kan gjøre fem prosjekter på samme tid som de før brukte på ett prosjekt.

Bransjeuavhengig

Selv om plattformen i utgangspunktet er utviklet for nye oljefelt, har FutureOn også kunder innen offshore vindkraft. Sylthe mener den er bransjeuavhengig og egner seg like bra for vind- og solkraftanlegg som for olje og gass-utbygginger.

– Vi har desidert flest kunder innen oljeindustrien. Og en av årsakene er at det er så mange selskaper involvert i planleggingen av et oljefelt. Ofte kan oljeselskapene ha 15-20 ulike forslag til utbyggingsplan.

FieldTwin er basert på en åpen API-standard. FutureOn verken eier eller genererer data – det gjør alle selskapene som bruker den. Derfor rommer den et enormt utstyrsbibliotek der leverandørene har lagt inn viktige data om funksjon, størrelse, vekt, materiale, grenser for trykk og temperatur og ikke minst priser. I tillegg ligger all tilgjengelig informasjon om havbruksdata, reservoardata og kartdata inne i modellen.

– Når man skal designe et nytt felt, er dette helt essensielt. Gjennom denne modellen kan selskapene selv teste ulike utstyrspakker og funksjonen av disse i sanntid der flere parter samarbeider om løsningene. Planleggingen kan gjøres raskere, billigere og redusere antall feil, sier Olav Sylthe som mener den aller største konkurrenten deres er at så mange ansatte i oljeselskapene fortsatt sverger til excel, word og pdf-er.

Kode viktigere enn CV

Siden alt er skybasert, har selskapet jobbet mye med sikkerhet. Selv det oljeselskapet som er kjent for å være mest opptatt av sikkerhet, ExxonMobil, har godkjent skyløsningen og den krypterte adgangsnøkkelen som selskapene selv definerer.

Daglig leder Pål Roppen kan fortelle at selskapet nå har 11 ansatte i Oslo og fem i Houston. I disse dager åpnes et nytt kontor i Dubai og senere i år i London. Det skal også ansettes flere ved kontoret i Oslo i løpet av året.

– Vi har ansatt flere med erfaring fra spillbransjen. Vi er ikke så opptatt av mastergrader – det er viktigere at de har pasjon for spill og programmering. Koden de kan vise til forteller mer enn CV-en, sier Olav Sylthe.

Verken han eller Roppen ser på Cognite eller andre softwareselskaper som konkurrenter fordi de jobber mer mot innsamling og utnyttelse av data på vegne av bestemte operatører.

Nye applikasjoner

– De er mer samarbeidspartnere for generering av data inn i vår plattform. Ifølge Gartner er det 400 selskaper i verden som konkurrerer innen IoT for olje- og gassindustrien. Det handler om å utnytte mest mulig data for å predikere vedlikehold og effektivisere driften. Vårt fokus ligger på planlegging og drift av hele feltet, ikke hver enkelt installasjon. Vi får tilbakemeldinger om at en av grunnene til at både operatører og leverandører legger inn data på vår plattform, er at vi er uavhengige og ikke er eid av noen av operatørene, sier Roppen,

Hittil har selskapet bare fokusert på oppstart av nye oljefelt. Det er helt bevisst siden mange nye utbyggingsplaner ikke ble sanksjonert i tida rett etter oljeprisfallet. Ifølge Roppen er det totalt 500-600 nye feltutbygginger som skal åpnes fram til 2022. Og operatørenes viktigste fokus er å redusere tiden fra start av planlegging til produksjon av den første oljen.

Selskapet jobber nå med to nye applikasjoner for å utnytte alle dataene fra planlegging til installasjon og drift.

Et eksempel på et skjermbilde fra den digitale sanntidsplattformen som FutureOn har utviklet i samarbeid med oljeselskaper og EPC-industrien. Skjermbilde: FutureOn

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå