Musk på Volkswagens ledermøte 

– Først og fremst fordi jeg er ingeniør, svarte Musk på spørsmål fra VW-sjefen om hvorfor Tesla er smidigere enn konkurrentene

Tesla-sjefen deltok på VW-sjefenes toppmøte.

Herbert Diess, her fra åpningen av ID.3- produksjonen i Zwickau.
Herbert Diess, her fra åpningen av ID.3- produksjonen i Zwickau. (Mathias Klingenberg )

Tesla-sjefen deltok på VW-sjefenes toppmøte.

200 av Volkswagen-konsernets ledere hadde samling i Alpbach i Østerrike i forrige uke. VW-sjef Herbert Diess ønsker seg raskere beslutninger og mindre byråkrati i selskapet, skriver han i et innlegg på Linkedin i forbindelse med samlingen.

Via videolink dukket også Tesla-sjefen Elon Musk opp. 

Diess inviterte Musk for å snakke om selskapskultur og hvordan Volkswagen kan akselerere overgangen til elbiler. Diess har tidligere tvitret at Teslas inntreden i Tyskland vil gjøre konkurransen hardere, også for Volkswagen i Wolfsburg.

Ifølge tyske Handelsblatt spurte VW-sjefen Musk om hvorfor Tesla er smidigere enn rivalene. Musk svarte at det er på grunn av lederstilen og fordi han er ingeniør, først og fremst, med øye for forsyningskjeder, logistikk og produksjon. 

– Glad for å høre at selv vår sterkeste konkurrent tror vi vil få en suksessfull overgang dersom vi kjører på med full kraft, skriver Diess på Linkedin om Musk-opptredenen. 

Rask tilpasning

Les også

Ifølge tilhørere Handelsblatt snakket med, skal Diess ha sagt at Tesla allerede er foran Volkswagen på viktige kjerneområder – og da spesielt programvare.

Som et eksempel på fart fremhever Diess hvordan Tesla har taklet brikkemangelen: 

– De lager sin egen programvare. I løpet av 2-3 uker hadde de ny programvare som gjorde det mulig å bruke andre brikker. Imponerende, skriver Diess på Linkedin. 

VW-sjefen har flere ganger ytret begeistring for Tesla, og de to toppsjefene har blant annet prøvekjørt kompaktbilen ID.3 sammen.

Mer kompleks

Diess har tro på at Volkswagen vil kunne konkurrere mot Tesla med sitt kommende prosjekt, døpt Trinity: en sedan som skal i serieproduksjon fra 2026. VW skal bygge en ny fabrikk inne på den eksisterende Wolfsburg-fabrikken for å lage sedanen. Maskinvaren i bilen skal i stor grad være standardisert, og kunden skal kunne aktivere ulike funksjoner etter behov. 

Volkswagen-konsernet har flere merker og en mer kompleks struktur med sine rundt 660.000 ansatte sammenliknet med Tesla og deres rundt 70.000 ansatte (2020-tall).

I podkasten Elbil – Teknisk sett har TU blant annet snakket med Kjell-Arne Wold, som var med på å etablere Tesla i Norge før han ble prosjektdirektør for Audi e-tron. Han fortalte at Tesla har korte linjer mellom kunder og selskap, mens VW-konsernets Audi har flere ledd fram til kundene. Han sa at Audi og andre bilprodusenter bør lære av Teslas flate struktur og ønske om korte rapporteringslinjer. 

Les også

Kommentarer (252)

Kommentarer (252)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå