FORSKNINGSSKIPET REV OCEAN

Forskningsskipet Rev Ocean: Verdens mest avanserte utstillingsvindu på vei til Norge

Rev Ocean er nå sjøsatt i Romania.

Forskningsskipet legges til kai og klargjøres for slepet til Vard Brattvaag.
Forskningsskipet legges til kai og klargjøres for slepet til Vard Brattvaag. (Foto: REV Ocean)

Rev Ocean er nå sjøsatt i Romania.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Rev Ocean har fått vann under kjølen i Romania. Vard Brattvaag skal i løpet av de neste månedene utruste det som blir et utstillingsvindu for Norges mest avanserte skip og utstyr.

Det har tatt tre og et halvt år fra den første tegning forelå til skipet nå flyter ved Vard Tulcea i Romania. Tidsplanen har sprukket med cirka ett år.

Det stresser ikke lederen for Rev Ocean, Nina Jensen.

– Det er ingen grunn  til bekymring. Det er blitt et atskillig mer komplekst og sammensatt prosjekt og skip underveis, sier Jensen til TU.

Nina Jensen, daglig leder i Rev Ocean, som skal drifte skipet. Foto: Morten Brakestad

Hun sier at de har jobbet tett med leverandørene for å få på plass det siste og mest moderne utstyret på markedet.

Nyere og dyrere

–  Vi har kanskje underestimert hvor krevende det var å få inn alt det nye og fantastiske utstyret. Men dette blir et utstillingsvindu for norsk maritim teknologi og forskningsutstyr og en plattform for videreutvikling av løsninger vi trenger for å ta vare på økosystemene i havet, sier Jensen.

Hun kan ikke si noe konkret om hvor prislappen for skipet ender.

– Det er ingen tvil om at det blir mer kostbart enn vi først estimerte, men så har vi fått inn både mer og mer avansert utstyr enn opprinnelig planlagt. Teknologiutviklingen går raskt framover og vi vil ha det beste, sier hun.

Eiere 

Skipet Rev (Research Expedition Vessel) eies av Rosellinis Four-10, som igjen eies av Kjell Inge Røkke og hans familie. Stiftelsen Rev Ocean skal drifte skipet på «non-profit»-basis.

Prosjektdirektør Georg Gill representerer Rosellinis Four-10 innrømmer at det har vært tøffe utfordringer.

REV Ocean skal ha en rekke vitenskapelig utstyr, både trålervinsjer og annet fiskeredskap samt en rekke laboratorier. Foto: REV Ocean

– Prosjektet har utviklet seg til å bli atskillig mer komplisert og ambisiøst enn jeg noensinne kunne forestilt meg, sier Gill. 

Gill sier at det har vært en utfordrende og lærerik periode og at både byggeteamet, Vard og partnere har jobbet hardt for å realisere Kjell Inge Røkkes ønsker.

– Men vi har fortsatt en lang vei å gå og mye hardt arbeid å gjøre før vi kan overlevere fartøyet, sier Gill.

Milepæl

Da Rev Ocean ble presentert i 2017, var planen at skipet skulle vært ferdig utrustet ved Vard Brattvaag høsten 2019 og seilt til Romania for siste finpuss. I stedet går turen med et rustbrunt skrog fra Romania til Norge høsten 2019 etter 18 måneders byggeperiode.

Sjøsetting av REV i Romania august 2019.

Først skal skroget slepes ned Donau og ut i Svartehavet før turen går gjennom Middelhavet, passerer Gibraltar og snur nesa nordover og krysser Biscaya og Den engelske kanal. Avhengig av værforhold, er det anslått at turen tar 30-35 dager.

Ifølge planene vil skroget ankomme Vard Brattvaag mellom 5. og 10. oktober.

Oppkobling - igangkjøring

Ved Vard Brattvaag starter utrustingen av skipet med installasjon av alt skipsteknisk utstyr, laboratorier, vitenskapelig utstyr og andre vitenskapsverktøy.

Når skipet ankommer Brattvaag er mye av det skipstekniske utstyret og kabler gjort klart og strukket. Men oppkobling og igangkjøring, og montering av laboratorier og vitenskapelig utstyr gjenstår.

Rev Ocean skal utrustes ved Vard Brattvaag fra oktober til mars 2020 og deretter siste finpuss ved Lloyd Werft i Tyskland før hun går i tjeneste neste høst. Illustrasjon: REV Ocean

Da er det bare seks måneder til skipet skal leveres ferdig, med alle sertifikater, og være seilingsklart. I mars 2020 skal det seile til Tyskland. Skipet er imidlertid ikke helt ferdig.  

Yachtinteriøret med ekstra høye krav til finish skal monteres ved Lloyd Werft i Bremerhaven.

I tillegg til forskningsskip, skal Rev Ocean også fungere som ekspedisjonsskip der det er mulig å leie seg plass om bord i en ekslusiv seilas.

– Skipet kan også leies ut og være en flytende og omreisende tenketank for filantroper, sier Jensen.

Les også

Spekket

Rev Ocean har jobbet tett med de fremste forskermiljøene i Norge med spesifikasjoner. Røkkes ambisjon er å bygge verdens mest av avanserte forskningsskip som dekker hele det marine økosystemet.

Teknisk inspektør Tormod Linnerud sier at de prøver å få inn så mange norske leverandører som mulig.

– Det er veldig norsk profil på leverandørlista. Det er vår filosofi å vise fram norske leverandører og teknologi, sier Linnerud.

Blant utstyret nevnes vitenskapelig trålerutstyr, sonarer, laboratorier, AUV autonom undervannsfarkost Hugin, ROV med dykkemulighet til 6.000 meter og moonpool for utsetting av utstyr i all slags vær, laboratorier, auditorium og klasserom.

Rev har trålerutstyr passert akter og plassert i en hangar når det ikke er i bruk. Øvrig utstyr: En rekke laboratorier, kran for operasjoner ned til 6.000 meter og moonpool i hangar for trygg utsetting og opphenting av utstyr selv i dårlig vær. Bilde: Vard/Rosellinis Four-10

Yacht og ekspedisjon 

Vards skipsdesignavdeling i Ålesund har tegnet skipet, med ekstrahjelp fra yachtdesigner Espen Øino. Detaljtegninger ble påbegynt i mai 2017, da den første planen om Rev Ocean ble presentert for offentligheten.

Forskningsskipet blir ikke bare verdens mest avanserte, det skal også bygges etter passasjerskipsregler. Store stabilisatorfinner skal gi god komfort og gode arbeidsforhold.

Med et mannskap på 35 og plass til 55 forskere og «sivilister», blir det lagt vekt på komfort og gode forskningsforhold.

Det setter skipsdesignerne på store utfordringer. Å designe for en dreven fisker som Kjell Inge Røkke, var heller ikke en dans på roser.

– Vi har jobbet tett med Røkke i ett år. Båt og fiske, det kan han, sa skipsdesigner Espen Øino til TU i mai 2017. Øino er kjent for sine luksusyachter og cruisedesign.

Forskningsfartøyet Rev er langt og slankt og får designbetegnelsen Vard 6 1.

Lang og slank

Rev Ocean fikk vann under kjølen 24. august 2019 i Tulcea i Romania. Foto: Rev Ocean

Skipet er 182,9 meter langt, 22 meter bredt og får en dypgang på 5,2-5,4 meter, avhengig av blant annet drivstoffmengde om bord.

Det får dieselelektrisk framdrift med medium-speed firetaktsmotor som tilfredsstiller Tier III-utslippskrav, og har installert fire Wärtsilä 8L26-motorer som produserer 2.520 kW ved 900 rpm, 690v 60Hz. Det spanske selskapet Ingeteam leverer generatorer, elektromotorer og hybrid framdriftssystem. Skipet skal ha permanentmagnetmotorer (PM) direkte på propellakslingen. 

– Skipet har et svært energieffektivt skrog med gode hydrodynamiske egenskaper, sier Linnerud. 

Batteri og støy

En batteripakke på 3 MWh fra Spear Power Systems vil brukes både til å ta toppbelastning (peak shaving) og kunne sikre nok kraft til DP-operasjoner (dynamiske posisjonering, kun med propeller) og til utslippsfri seiling i noen tidsperioder i sårbare farvann.

Flytedokken senkes og Rev Ocean flyter på egen kjøl. Foto: REV Ocean

PM og batteripakker sørger også for mindre støy som er viktig for forskningsoppgaver.

Designen er utviklet med tanke på å være mest mulig drivstoffgjerrig og lavest mulige utslipp i sårbare farvann som Arktis og Antarktis.

Ikke minst skal varme gjenvinnes fra alle kilder og brukes til blant annet oppvarming, ventilasjon, varmtvann, avsalting og andre steder det er mulig. Alle vinduer om bord skal ha lavest mulig varmetap med U-verdi på 1,1.

Les også

Fleksible laboratorier

Fartøyet spekkes med «state of the art»-utstyr, både på skip og laboratorier. Professor Asgeir Sørensen ved NTNU har vært sentral i spekking av laboratorier og forskningsdelene av fartøyet.

– Dette er slett ikke ferdig spekket som forskningsfartøy. Vi har lagt vekt på fleksibilitet med tanke på å ta om bord nytt utstyr, både for å være topp moderne og får at brukeren skal kunne ta om bord og få testet sitt utstyr, sa Sørensen til TU da prosjektet ble presentert første gang.

Da var det lagt opp til åtte laboratorier. Det kan endres før fartøyet overleveres i 2020.

– Vi har innhentet mye kompetanse og innspill fra Universitetet i Tromsø, Universitet i Bergen, i tillegg til Sintef Ocean og NTNUs egen erfaring når vi har spesifisert laboratorier og forskningsmuligheter på fartøyet, sa Sørensen.

Rev Ocean har ansatt Øystein Mikleborg fra Norsk Polarinstitutt. Han har blant annet vært med på å utstyre forskningsskipet «Kronprins Haakon».

Ingen isbryter

Rev får to store stabilisatorfinner. Forskningsutstyr og sensorer plasseres også i to dropp-kjøler for å komme så langt ned at utsyr ikke påvirkes av sjø, bølger og støy fra skrog og propeller. Bilde: Vard/Rosellinis Four-10

Rev får blant annet en brønn – en moonpool, for å kunne sette ut fjernstyrt undervannsrobot (ROV) og annet utstyr. Moonpoolens størrelse på 7,7 x 5 meter, er bestemt ut fra å kunne sette ut og hente inn verdens mest avansert undervannssfarkost, Kongsberg/FFIs «Hugin».

Skroget til Rev bygges med polarklasse PC 6, mens framdriftsystem, ror og propeller, får isklasse 1C. Det vil si at skipet kan gå i ettårsis på rundt 30-50 centimeter og tåle -20 graders kulde.

Ifølge Vard kan ikke Rev og Havforskningsinstituttets nye skip, RV «Kronprins Haakon», sammenliknes. Havforskningsinstituttets nye skip er 100 meter langt og 21 meter bredt.  

Kronprins Haakon er en isbryter i sammenlikning. Rev skal ha et konvensjonelt skrog. Rev blir 80 meter lengre og bare en meter bredere.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå