MARITIM

Lasteskip i drift uten motorkraft og mannskap

Lasteskipet som sendte ut nødsignal i Norskehavet mandag driver tomt og forlatt ut i sjøen. Det er fare for at skipet kantrer, og drivstoff kan lekke ut.

Det nederlandske lasteskip Eemslift Hendrik som har fått slagside i Nordsjøen og har sendt ut en nødsignal etter at lasten har forskjøvet seg.
Det nederlandske lasteskip Eemslift Hendrik som har fått slagside i Nordsjøen og har sendt ut en nødsignal etter at lasten har forskjøvet seg. Redningshelikopter Florø/ Hovedredningssentralen Sør-Norge
5. apr. 2021 - 22:02

Lasteskipet Eemslift Hendrika gikk mandag kveld på autopilot i Norskehavet, men i 23-tiden mistet fartøyet motorkraft.

Lasteskipet sendte mandag formiddag ut nødsignal etter at lasten forskjøv seg og skipet fikk slagside.

Hele mannskapet om bord i det nederlandske lasteskipet er berget i land, og skipet var natt til tirsdag i drift etter at det mistet motorkraften.

Ved 4-tiden ligger lasteskipet rundt 70 nautiske mil nordvest for Ålesund – rundt 130 kilometer. Skipet driver sørover med en fart på 2–3 knop og hadde ved midnatt en slagside på 45 til 50 grader.

Fartøyet var lastet med servicebåter som skulle til Trøndelag, ifølge Adresseavisen.

Arrangementet om bord i Hunter hadde ingen fysiske barrierer for fall over bord via setteluka, ifølge SHK.
Les også

Fant flere sikkerhetsproblemer etter dødsulykke i Barentshavet

Flyter fortsatt

Hovedredningssentralen sier til NTB tidlig tirsdag morgen at skipet fortsatt holder seg flytende, og det ikke er fare for at skipet skal drive i land med det første.

Kystverket har sendt kystvaktskipet Sortland ut for å overvåke havaristen. Kystvakten er ventet å være fremme ved Eemslift Hendrika i løpet av ettermiddagen tirsdag.

Kystverket opplyser til NTB at det er 353 kubikk råolje, 75 kubikk diesel og 10 kubikk smøreolje om bord i skipet. Vaktoperatør Kjetil Hagen ved Hovedredningssentralen sa mandag kveld til NTB at det er fare for at skipet vil kantre, og da vil drivstoffet lekke ut i sjøen.

– Når kapteinen valgte å forlate skipet, var det fordi de var redde for at fartøyet kunne kantre. Så det er en overhengende fare for at det vil skje, sier Hagen.

Nå er det opp til rederiet og Kystverket hvordan skipet og lasten skal berges.

– Ikke så mye å gjøre

Vaktleder Ingrid Lauvrak i Kystverket sier til Sunnmørsposten at de er dialog med eieren av båten.

– Men vi må være realistiske og ser at det kanskje ikke er så mye å gjøre slik situasjonen er nå. Værforholdene er veldig utfordrende, sier hun.

Ifølge HRS vil uværet tidligst lette onsdag ettermiddag.

Fiskefartøyet Veststeinen meldte like før midnatt at de har forlatt havaristen som driver i kraftig vind og 15 til 18 meter høye bølger. Det skriver skipper Jarl-Magne Silden på Facebook.

– Båten driver nå på siden med 45 til 50 graders slagside, skriver han.

Cruiseskipet Viking Sky var i mars 2019 nær ved å drive på land da det fikk motorstans i Hustadvika.
Les også

Cruiseskip-slakt: Burde ikke seilt

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Vil ha raske svar fra rederiet

Kystverket har sendt et pålegg til rederiet og bedt om en plan for videre håndtering av skipet.

– Det går nå på autopilot, men det er ikke en situasjon som kan vare uendelig. Vi ber om en plan fra rederiet, og ønsker at ting skal skje så fort som mulig. Vi kan ikke gå dagevis med en situasjon som vi har nå, sier beredskapsdirektør Hans Petter Mortensholm i Kystverket til NTB mandag kveld, da skipet fortsatt hadde motorkraft.

Kystvaktskipet Sortland er på vei fra Bergen til havaristen, men det er ekstremvær i området. Kystvaktskipet vil i utgangspunktet kun være der som observatør.

– Det vi først og fremst er opptatt av er at skipet ikke skal være til fare for andre skip og rigger. Vi er heller ikke interessert i at det skal kantre eller synke, da vi kan få en lekkasje, sier Mortensholm.

Skipet ligger rundt 60 nautiske mil vest av Ålesund og har fått en slagside på cirka 30 grader.

Det er nå kun en fiskebåt i området som holder oversikt over skipet.

– Vårt inntrykk er at rederiet ser optimistisk på muligheten for å berge skipet, men vi forbereder oss også på at det kanskje ikke kan skje, sier Mortensholm.

Tolv om bord

Lasteskipet hadde totalt tolv personer om bord. Åtte av personene ble først hentet ut og fraktet til Ålesund lufthavn Vigra. Fire personer ble igjen om bord i fartøyet for å stabilisere skipet, men disse er nå hentet ut.

Ettersom skipet var utenfor radiodekning har ikke redningstjenesten hatt løpende kontakt med skipet.

Skipet har blant annet med seg et nytt 24 meter langt serviceskip på vei til AQS AS i Kolvereid i Trøndelag, skriver VG. Skipet har en verdi på 66 millioner kroner.

Lasten skal være intakt

Teknisk sjef Kristian Hjertvik i selskapet har vært i kontakt med selskapet de kjøpt båten gjennom, Moen Marin.

– Det som har skjedd er at thrustere, som har blitt fraktet under dekk, har løsnet og forskjøvet seg slik at skipet har fått slagside og tatt inn vann, sier han til VG.

Han sier videre at den informasjonen han sitter på er at dekklasten er uskadd og intakt.

The aircraft carrier USS Dwight D. Eisenhower and other warships crosses the Strait of Hormuz into the Persian Gulf on Sunday, Nov. 26, 2023, as part of a wider American deployment in the Middle East amid the Israel-Hamas war. The Eisenhower was accompanied by the guided-missile cruiser USS Philippine Sea, the guided-missile destroyers USS Gravely and the USS Stethem and the French frigate Languedoc. (Information Technician Second Class Ruskin Naval/U.S. Navy via AP)
Les også

Rederiforbundet: Styrer fortsatt unna Rødehavet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.