TBM NYE ULRIKEN TUNNEL

Ulrikke har brutt igjennom – 635 dager etter at tunnelboremaskinen startet

Boret seg gjennom 6896 meter med fjell.

BERGEN: Tirsdag formiddag kom den enorme tunnelboremaskinen "Ulrikke" ut gjennom fjellveggen i Fløen, i Bergen. Hundrevis av mennesker var samlet seg ved Fløen for å se gjennomslaget. 

Maskinen, som er den største tunnelboremaskinen brukt i en samferdselstunnel i Norge noen gang, har i løpet av 635 dager boret seg gjennom 6896 meter med fjell. 

– Drivingen har gått veldig bra, og vi ligger godt an i forhold til planen, sier prosjektleder Kathrine Erstad i Bane Nor. 

Tett på tunnel

I snitt har maskinen drevet rundt 15 meter tunnel i døgnet. På de beste dagene har det vært helt oppi 38 meter i døgnet, og 170 meter i uken. 

– Siden tunnelen ligger tett inntil eksisterende tunnel hadde vi god oversikt over forholdene før vi begynte, det har vært en stor fordel for fremgangen i tunneldrivingen, sier Erstad. 

TBM i nye Ulriken tunnel:

Diameter: 9,33 meter
• Lengde: 155 meter, inkl. 130 meter bakrigg
• Totalvekt: 1800 tonn 
• Motoreffekt: 5600 kW totalt, hvorav  4200 kW på kutterhodet
• Kuttere: 62 stk. med dimensjon 19”
• Matekraft: 27.500 kN

Kilde: Bane Nor

Det er nettopp den eksisterende tunnelen som gjorde at valget om drivemetode falt på tunnelboremaskin. 

– Konvensjonell driving med boring og sprengning ville forstyrret togtrafikken, og kunne ført til skader på eksisterende løp, forteller hun. 

Det var likevel ikke noe krav fra Bane Nor om at tunnelen måtte drives med TBM. Men norske Skanska, som sammen med østerrikske Strabag AG, kom med løsningen og vant kontrakten på en verdi av 1,3 milliarder kroner. 

Fremdeles mye arbeid

Til tross for at selve drivingen av tunneler er ferdig, er det mye arbeid som gjenstår før åpningen av tunnelen. 

– Først starter arbeidet med å sprenge de 16 tverrpassasjene mellom den nye og gamle tunnelen, så skal det støpes såle gjennom hele tunnelen, forteller Erstad. 

Når det er gjort skal hele tunnelen vann- og frostsikres, før ny entreprise med det jernbanetekniske arbeidet skal i gang. 

Når tunnelen endelig er ferdig og klar for trafikk i slutten av 2020 vil den eksisterende tunnelen stenges for oppgraderinger. 

– Nytt dobbeltspor vil derfor ikke være i drift før i 2020, sier Erstad. 

(Foto: Eirik Helland Urke)
(Foto: Eirik Helland Urke)

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)