INDUSTRI

Flyet som kunne blitt Norges nye transportfly er omsider levert

Dyr lærepenge for Airbus.

1. okt. 2013 - 15:09
Vis mer

«Et forsinket pengesluk» er det uheldige stempelet A400M Atlas fra Airbus Military nok må leve med en stund ennå.

Etter de opprinnelige planene skulle transportflyet vært operativt for fire år siden.

Men flymaskinens gode egenskaper kan kanskje komme ut av skyggen av kostnadsoverskridelsene nå som leveransene har startet.

Politikk hemmet prosjektet

Det franske flyvåpenet mottok det første A400M-flyet i august. Men den formelle overtakelsen ble gjort mandag med en stor seremoni på A400M-fabrikken i Sevilla.

Airbus Military tror, håper og trenger at A400M Atlas blir en stor eksportsuksess.

Sjefen i morselskapet, EADS-direktør Tom Enders, la ikke skjul på at det er mange lærepenger å innkassere av det han beskrev som enorme utfordringer siden fastpriskontrakten på utvikling og produksjon ble tegnet for over ti år siden.

– A400M-historien har gitt oss mye å lære for framtidige multinasjonale forsvarssamarbeidsprosjekter. Vi må unngå urealistiske tidsplaner og utilstrekkelig finansiering kombinert med krav som enkelte ganger overskrider grensen for hva som er fysisk mulig, sa Enders på seremonien ifølge referatet fra Flight Global.

Han påpekte også at de sju deltakerstatenes forskjellige krav om industriell deltakelse har vært hemmende for prosjektets effektivitet. Altså at politiske hensyn ble prioritert i stedet for å velge de beste og mest kompetente partnerne og underleverandørene.

I tillegg mener han at A400M-prosjektet er et eksempel på at Europa bør sørge for å opprette et felles militært sertifiseringsregime etter mal fra sivile EASA.

Les også: Trenger ingeniører for å ferdigutvikle flyene til SAS og Norwegian

EADS-sjef Tom Enders under overrekkelsesseremonien for det første A400M-flyet.
EADS-sjef Tom Enders under overrekkelsesseremonien for det første A400M-flyet. Airbus Military
 

Kjapp turboprop

Forsinkelser til side: De fleste vil synes det er imponerende med en 100 tonns turbopropmaskin som er i stand til å fly i 880 kilometer i timen og operere i 37 000 fots høyde.

Transportflyet er en taktisk/strategisk hybrid. Det kan ta av fra og lande på korte rullebaner, samtidig som at rekkevidden er opp til 8 700 kilometer.

Flyet har også evnen til rollebytte, for eksempel fra medevac til tanker, på under to timer.

Siden jomfruferden i desember 2009, har fem testfly tilbrakt 3 700 timer i lufta før de første leveransene.

Frankrike har tatt leveranse av MSN-7 og straks MSN-8 (som var sentrum for mandagens seremoni), Tyrkia skal ha MSN-9, mens Storbritannia venter på MSN-10.

Delene flys inn til sluttmonteringsfabrikken i Sevilla som skal bruke 88 dager på sammenstillingen av hvert fly.

Produksjonsraten skal etter planen være 2,5 fly per måned - et nivå som skal nås mot slutten av 2015.

Les også: Grizzly tok endelig av

GIL traff blink

Da A400M var i utviklingsfasen ble flytypen vurdert som erstatter for de utrangerte C-130H Hercules-flyene fra 1960-tallet i det norske luftforsvaret.

Imidlertid vedtok Stortinget i mai 2007 i stedet en hurtiganskaffelse av fire nye C-130J Hercules.

Daværende generalinspektør i Luftforsvaret, Stein Erik Nodeland, påpekte at A400M trolig ville bli et bra fly, men at det ville komme for sent. Her traff den nåværende luftfartsdirektøren blink.

Mens A400M altså starter leveransene nå, og først vil oppnå full operativ kapasitet i 2018, ble de første Hercules-flyene levert Luftforsvaret allerede høsten 2008 og våren 2009.

Sommeren 2010 var alle flyene på plass, og den siste maskinen ble faktisk levert fra Lockheed Martin-fabrikken fire måneder tidligere enn avtalt.

Les også:

Grete døpte «Siv» og «Nanna»

Ti år gamle passasjerfly kan ende opp på skraphaugen

Braathens først i verden med nytt passasjerfly  

A400M MSN-7 tilhørende Armée de l'Air.
A400M MSN-7 tilhørende Armée de l'Air. Airbus Military
 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.