INDUSTRI

Ti år gamle passasjerfly kan ende opp på skraphaugen

Flytypen som i dag flyr verdens to lengste nonstopruter bukker under for oljeprisen.

26. sep. 2013 - 10:52

Det er bare elleve år siden Airbus A340-500 fløy første gang.

Men den firemotors flytypen er allerede gammeldags.

Noen fly står på bakken, mens andre er i ferd med å plukkes fra hverandre, bare ti år etter at de forlot sluttmonteringsfabrikken i Blagnac utenfor Toulouse.

Designet for 25 dollar fatet

Det er tilfellet hos den største A340-500-brukeren Emirates.

De er allerede i ferd med å kannibalisere ett av de ti flyene, altså at det brukes som delefly for å holde resten av flåten operativ.

Et annet er satt på bakken og er nedskrevet i regnskapsbøkene.

– Det koster oss dyrt å pensjonere flyene allerede, men det er ikke noe poeng å fortsette å fly dem. Dette er fly som ble designet på slutten av 1990-tallet med oljepriser på 25-30 dollar fatet. Flyene mistet den økonomiske bæreevnen med 60 dollar fatet og har ikke nubbesjans med 120 dollar fatet, sier Emirates-sjefen Tim Clarke i et intervju med Flightglobal.

Emirates A340-500
Emirates A340-500

194 seter

Clarke påpeker at da selskapet bestilte flyene, var det fordi de på dette tidspunktet var det eneste som kunne fly nonstop fra Dubai til både østkysten av Australia og vestkysten av USA.

Emirates' A340-500-maskiner er konfigurert med 194 seter (158 økonomi, 24 business og 12 førsteklasse).

Les også: Sju jomfruferder i én video

Fra 2003

De åtte siste eksemplarene skal nå fases ut ganske raskt.

Selskapet vil prøve å finne kjøpere til flyene, men er forberedt på å måtte nedskrive hele flåten (de havner på «the knacker's yard» som den frittalende Emirates-sjefen kaller det).

Flyene ble levert så sent som fra 2003.

Det ble bare produsert 34 eksemplarer av flytypen.

Det er ikke bare Emirates som er i ferd med å sette sine på bakken for godt. For eksempel har både Thai og TAM lagret sine A340-500-er.

Mange år til hos SAS

Til sammenligning er samtlige av SAS' A340-er eldre enn maskinene som nå skal fases ut hos Emirates.

SAS har sju A340-300 (pluss én innleid fra i høst) i sin langdistanseflåte. Disse ble levert i perioden høsten 2001 til våren 2002.

Disse må imidlertid trolig opereres i flere år ennå. Noen av dem får avløsning når leasingkontrakten går ut i 2015, og SAS får levert de fire nybestilte A330-ene.

Tre av 340-ene skal imidlertid ominnredes med ny kabin og skal i utgangspunktet fortsette til SAS får de første av åtte bestilte A350-900 XWB fra 2018.

Også Norwegian har leid inn to A340-300 i forbindelse med at leveringen av deres to første Boeing 787 ble forsinket og at Dreamliner-flyene senere har vært belemret med tekniske problemer.

For øvrig er dette to fly som tidligere har fløyet nettopp for Emirates, og som derfor hadde en del gull og glitter om bord.

Les også: Trenger ingeniører for å ferdigutvikle flyene til SAS og Norwegian

De to lengste flyrutene
De to lengste flyrutene

De to lengste flyrutene

A340-500 fløy første gang 11. februar 2002 og ble markedsført som passasjerflyet med størst rekkevidde.

Flyet har en rekkevidde på opp til 9 000 nautiske mil, og flytypen benyttes fortsatt til verdens to lengste nonstop flyruter med oppunder 19 timers flytid.

Dette er Singapore Airlines' ruter mellom Singapore og Los Angeles og Singapore og Newark.

Sistnevnte rute legges ned i høst. Skal du rekke å fly denne, starter prisene på 8 000 singaporedollar (38 000 kroner) for en tur/retur-reise.

Disse flyene er konfigurert med utelukkende businesseter, 100 i tallet.

Singapore Airlines benytter i dag A340-500 til de to lengste nonstop flyrutene i verden.
Singapore Airlines benytter i dag A340-500 til de to lengste nonstop flyrutene i verden. Singapore Airlines
 

Les også:

Her flyr en førerløs F-16

Braathens først i verden med nytt passasjerfly

Tyskere først med ny Boeing  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.