Den nye generasjonen Boeing 777 kommer blant annet med nye GE-motorer montert under nye vinger. (Bilde: Lufthansa)
Lufthansa har i dag 56 Boeing-fly, men ingen B777. Nå blir selskapet lanseringskunde på B777X. (Bilde: Lufthansa)
Lufthansa har i dag 56 Boeing-fly, men ingen B777. Nå blir selskapet lanseringskunde på B777X. (Bilde: Lufthansa)
Lufthansa har bestilt 25 A350-900 med første leveranse allerede i 2016. (Bilde: Lufthansa)
Lufthansa har 24 A340-300 som skal erstattes av A350-900 og kanskje -1000. (Bilde: Lufthansa)

BOEING 777-9X

Tyskere først med ny Boeing

De var først med Boeing 737. Om noen år også med nye «Triple Seven».

Slik Lufthansa lanserte Boeing 737 for over 45 år siden og nye Boeing 747-8I i fjor, blir den tyske luftfartsgiganten først med den nye Boeing 777X.

Det er klart etter at Lufthansa i dag presenterte bestillingen av 59 nye langdistansefly fordelt på 34 B777-9X og 25 A350-900.

De første flyene fra Airbus skal leveres allerede i 2016. Til sammenligning får SAS, som la inn sin ordre i juni, sine første A350 først i 2018.

Les også: Sju jomfruferder i én video

110 mrd. kr.

Lufthansa varslet for et halvt år siden at de ville bestille nye langdistansefly denne høsten. Samtidig vedtok selskapet å kun handle smalbuksfly fra Airbus.

Men når det gjelder bredbuksfly ble det etter forhandlinger på begge siden av Atlanterhavet en delt bestilling hos duopolistene Boeing og Airbus. Samlet er listeprisen på de 59 flyene 14 milliarder euro.

Lufthansa har bestilt 25 A350-900 med første leveranse allerede i 2016.
. Samlet er listeprisen på de 59 flyene 14 milliarder euro.Lufthansa har bestilt 25 A350-900 med første leveranse allerede i 2016. Lufthansa

Ut med A340 og B747

Lufthansa har ingen B777 i flåten sin i dag.

Langdistanseflåten består av 107 bredbuksfly fordelt på 10 A380, 9 B747-8, 18 A330-300, 48 A340 (halvparten -300 og -600) og 22 B747-400.

Det nye flyene skal hovedsaklig erstatte eksisterende fly som skal fases ut. Først i køen til å pensjoneres står B747-400 og A340-300.

B777-9X vil ha rundt 400 seter og slik være det største tomotorsflyet som er å få tak i.

Vurderer større fly

Nye B777 kommer blant annet med større og redesignede vinger i komposittmateriale og nye GE-motorer.

B777X skal ifølge Boeing lanseres formelt senere i år, og er planlagt satt i drift mot slutten av dette tiåret. Produsenten lover 20 prosent redusert drivstofforbruk og 15 prosent lavere operasjonelle kostnader med den nye generasjonen «Triple Seven».

Fra Airbus har Lufthansa bestilt 25 A350-900 med opsjon på ytterligere 30 fly.

Lufthansa har dessuten sikret seg retten til å gjøre som flere andre har gjort eller planlegger å gjøre, nemlig å konvertere deler av ordren til den større A350-1000 som først blir klar i 2017.

Les også:

Trenger ingeniører for å ferdigutvikle flyene til SAS og Norwegian

Den største flybegivenheten siden 2009 er timer unna

A350 er i lufta