• Dette er flyseter du ikke hadde forventet å finne i et Norwegian-fly. Foto: Hifly

NORWEGIAN

Firemotors Airbus som kriseløsning

Profilerte stillinger:

Nå blir det forgylt førsteklasse også hos Norwegian.

annonse:
annonse:
annonse:

Les også:

Norwegian har sørget for kriseløsning dersom de bestilte Boeing 787-ene ikke kan fly når langdistansesatsingen starter med flyginger til New York og Bangkok i månedsskiftet mai/juni.

Selskapet leier inn to Airbus A340-300 fra det portugisiske leasingselskapet Hifly, opplyser Norwegian i en pressemelding.

Dermed blir det ikke noe innleie av Boeing 767 som det ble spekulert i og videreformidlet av TU i denne artikkelen.

Intensjonsavtalen gjelder såkalt «wet lease», som betyr at det ikke bare er flyene som leies, men også besetningen.

Les også: 

Kjos kan hente 80-tallets framtidsfly  

Airbus dropper litiumbatterier  

Ex-Emirates

En konsekvens av dette flyvalget, er at vanligvis folkelige Norwegian skal fly med treklasseinndeling med en ganske så skinnende førsteklasse.

Det kommer av at begge flyene fram til i fjor høst fløy for Emirates og har beholdt kabinkonfigurasjonen.

Begge individene (CS-TQY og CS-TQZ, MSN190/202) ble bygget i Toulouse i 1997 og levert til Singapore Airlines.

Der tjenestegjorde de seks år før de gikk over til Emirates. Hifly tok over flyene i vinter og har nå gjennomført C-sjekk på dem.

To slike 15 år gamle A340-300 fra Hifly wetleases av Norwegian fram til selskapet kan ta i bruk sine splitter nye B787 på langdistanserutene. Foto: Hifly

Som SAS

Flyene har totalt 267 seter, sammenlignet med 291 seter i de bestilte B787-ene til Norwegian.

De er fordelt på 213 økonomiseter, 42 businesseter og 12 seter i første klasse.

Også SAS har de siste tolv årene fløyet med A340-300 og har nå sju slike fly i flåten.

Hifly har en flåte bestående av fire A340-300, to A340-500, fire A330-200, to A330-300 og to A310-200.

Slik er kabinkonfigurasjonen på flyene Norwegian har skaffet som backupløsning på grunn av Dreamliner-krisa. Foto: Hifly

Les også:

Batterier på full fart inn i skip  

Denne kan løfte 110.000 tonn  

Tror på biodrivstoff-boom i skipsfarten  

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook