Nortguider-fjerning utsettes

Fjerningen av trålervrak fra Svalbard utsettes til neste år

Skadene var større enn først antatt.

Northguider tidligere i høst. Nå er fjerningen av vraket utsatt til 2020.
Northguider tidligere i høst. Nå er fjerningen av vraket utsatt til 2020. (Foto: Sindre Holberg)

Skadene var større enn først antatt.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Tråleren Northguider gikk på grunn ved nordøst på Svalbard ved Hinlopenstredet i romjulen i fjor. På sensommeren i år startet det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage operasjonen for å fjerne vraket, men nå er fjerningen utsatt til neste år, melder Kystverket. 

– De startet operasjonen, men det viste seg at skadene på skroget var mer omfattende enn først antatt. Det ble sett på om de kunne endre metode og likevel få den fjernet inneværende år, men det viste seg at det ikke gikk heller, sier Lill Benjaminsen i Kystverket. 

Tråleren hadde hull på undersiden av skroget, og for å tette skadene måtte de sveise på store deler. Arbeidet med å fjerne tråleren igjen kan trolig ikke starte før august 2020. 

Les også

Ville endret metode

Planen var å bruke en såkalt parbuckling-metode som gikk ut på å lappe skroget, rette opp tråleren og slepe den etter en taubåt til Bergen for opphugging.

Hadde man visst at skadene på skroget var såpass store, ville de i stedet brukt en nedsenkbar lekter. 

Smit Salvage er nå i gang med å planlegge neste års heveoperasjon. 

– Fartøyet kommer til å bli liggende i ett år til. Om vi kan forvente enda større skader på skroget til neste år, er usikkert. Vi vurderer et par alternative metoder for å fjerne den, sier Paul van ‘t Hof i Smit Salvage.

Han sier operasjonen ikke var vanskeligere enn andre operasjoner bortsett fra at de måtte planlegge bedre siden det var langt til nærmeste forsyningssted.

– Alt fungerte mer eller mindre etter planen, men skadene var mye større enn forventet og forsinkelsen ble større på grunn av mye is, sier han.

Forsinket

Etter at fjerningen startet i august, har de måttet avbryte oppdraget flere ganger på grunn av vær- og isforhold. 

Et av problemene var unormalt mye drivis i området, som førte til at Kranlekteren Cormorant og støtteskipene Bear og Multratug 18 måtte dra tilbake til Longyearbyen for å unngå å bli stengt inne i isen. 

– Normalt er det nesten ikke is i dette området, kanskje litt drivis. Det vi så i år var betydelige mengder is. Da vi endelig klarte å flytte tråleren så vi at skadene var så betydelige at vi trolig ikke ville rukket å reparere det.

– Hvor mye dyrere blir fjerningen på grunn av forsinkelsen?

– Vi deler ikke kostnadene ved slike oppdrag. Vi har hatt betydelige forsinkelse, og forsinkelser fører nødvendigvis til ekstrakostnader, sier han.

Fjernet diesel

Northguider var på rekefiske da forliset skjedde, og rederiet Opilio fikk igjen knappe 150 millioner kroner på forsikringen.

Forliset skjedde i et naturreservat, og alt som kunne forurense ble fjernet fra vraket, blant annet 332.000 liter diesel som var om bord. 

Kystverket påla eierne å fjerne vraket, og forsikringsselskapet Gard utlyste en konkurranse. Nederlandske Smit Salvage vant oppdraget, blant annet basert på planen de presenterte

 

Northguider. Foto: Sysselmannen.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå