ferger

Fergene i de nye kontraktene i Troms skal være elhybrider fra og med 2023

I februar er det tilbudsfrist for interesserte rederier.

Rørvik fergekai på Fosen.
Rørvik fergekai på Fosen. Foto: Liv C. Evenstad, Troms og Finnmark fylkeskommune
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
10. jan. 2020 - 05:01

Det er en stund siden de to fergestrekningene ble lyst ut første gang. Men siden det har skjedd et par avklaringer i faktagrunnlaget for konkurransen, så er tilbudsfristen blitt utsatt for å sikre alle tilbydere like vilkår. Nå er 11. februar frist for å gi tilbud.

De to fergestrekningene tilhører fylkesvei 91, som knytter E8 ved Tromsø opp mot E6 i Kåfjord.

Cityringen i København dekker avstander og områder der det er mer attraktivt å ta bruke sykkel, mener DTU-konsulent.
Les også:

Passasjerfiasko i København

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Derfor har TU og Digi fått ny profil

Lyngensambandene

Troms og Finnmark fylkeskommune vil ha tilbud på driften av fergesambandene Lyngseidet-Olderdalen (som fylket kaller linje 190) og Svendsby-Breivikeidet (linje 191). Samlet kalles de Lyngensambandene.

Driftskontrakten vil gjelde fra og med 1. januar 2021 og til og med 30. april 2031, og med ytterligere tre års opsjon.

Norled har driften av sambandene i dag, og i 2018 kostet de to kontraktene hver  mellom 21 og 22 millioner kroner å drive, ifølge Troms fylkes årsrapport fra samme år. 

– Men om tre års tid skal strekningene elektrifiseres. Eller rettere: Fergene skal få elektrisk hybriddrift, altså elektrisk drift som tillater en viss grad av dieseldrift, fra og med 2023. Det betyr store investeringer for fylket, forteller Liv C. Evenstad, prosjektleder for fergeelektrifiseringen i Troms, til Veier24.

Prosjektet med Lyngensambandene har en foreløpig ramme på 100 millioner kroner. Enova bidrar med inntil 81 millioner kroner til å elektrifisere disse to og tre andre fem fergesamband i gamle Troms fylke, og dekker 40 prosent av kostnadene for ladeinfrastruktur på land. Resten skal fylket lånefinansiere.

E6 i Rosten forberedes for at et kjørefelt kan åpne fra fredag formiddag. Mens trafikken går i det sørgående feltet, skal resten av fjellsikringsarbeidet skje fra det nordgående feltet.
Les også:

E6 i Gudbrandsdalen åpner i ett felt fredag

Flere kontrakter kommer i 2020

– Erfaringene med Lyngensambandet skal vi bruke videre i arbeidet med å elektrifisere flere av fergesambandene. Vi håper å lyse ut flere kontrakter før høsten 2020, sier Evenstad til Veier24.

Det gjelder i første rekke disse sambandene:

Fergestrekningen Breivikeidet-Svendsby. Illustrasjon:  Troms og Finnmark fylkeskommune
Fergestrekningen Breivikeidet-Svendsby. Illustrasjon:  Troms og Finnmark fylkeskommune :
  • Revsnes-Flesnes
  • Stornes-Bjørnerå
  • Stornes-Nikkeby-Lauvsundskaret 

– Lyngensambandene har en trafikk som er jevn og økende, sier Evenstad.

Ferga Breivikeidet-Svendsby i Ullsfjorden i Troms frakter pendlertrafikk og gjennomgående næringstrafikk med lastebiler og vogntog, samt turister. Ruteplanen er synkronisert med fergesambandet Lyngseidet-Olderdalen, samt busstrafikken mellom Tromsø, Alta og Storslett.

Fergestrekningen Lyngseidet-Olderdalen. Illustrasjon:  Troms og Finnmark fylkeskommune
Fergestrekningen Lyngseidet-Olderdalen. Illustrasjon:  Troms og Finnmark fylkeskommune :

Gjennomsnittlig antall PBE i 2018: Nærmere 21.000 i måneden.

Ferga Lyngseidet-Olderdalen betjener reisende i Lyngenfjorden i Troms. Det er noe pendlertrafikk, men mest gjennomgående næringstrafikk med lastebiler og vogntog, samt turister. Ruteplanen er synkronisert med Svendsby-Breivikeidet, samt busstrafikken mellom Tromsø, Alta og Storslett.

Gjennomsnittlig antall personbilenheter i måneden i 2018: Nærmere 12.500.

Den nye veien vil redusere kjøretiden mellom Sortland og Harstad med 40 minutter.
Les også:

Søksmål i veiprosjekt avvist av Høyesterett

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.