Ferge sparer 4-5 prosent drivstoff med rotorseil

En Scandlines-ferge reduserer drivstoffbruket og kutter CO2-utslippet med 4-5-prosent med et rotorseil. Det norske lasteskipet «SC Connector» kan komme opp i 25 prosent kombinert med batterihybrid drift.

To måneder drift med rotorseil viser drivstoffbesparelse på 4-5 % for MV Copenhagen. Den er hybrid med en 1.5 MWh batteripakke fraCorvus. (Foto:  Scandlines)
MV Copenhagen fikk montert et Norsepower rotorseil i løpet av noen timer i mai 2020. (Foto: Scandlines)
To rotorseil på 35 meters høyde, fem meter i diameter, skal spare SC Connector for gjennomsnittlig 25 prosent drivstoff over flere år. Seilene kan heves og senkes under fart. (Foto: Enova/Gyro)
Flettner-rotorene på SC Connector tar ikke opp plass på bekostning av frakt- og godskapasitet. (Foto: Enova/Gyro)
Rotorene monteres på en stålbase med en indre del i stål og en ytre, roterende del i lett komposittmateriale. Oppheng er ca. midt på og med støtte nederst for jevn rotasjon. (Foto: Norsepower)
(Foto: Norsepower)
Viking Grace med rotorseil monter. (Foto: Norsepower)
MV Estraden med prototyp av Norsepower Rotor Sail montert akter. Drivstoffbesparelsen er på 2,6 prosent i løpet av ett år. Med fire fullskala rotorer mener Norsepower at rotorene kan spare 20 prosent drivstoff. (Bilde: Fleer Monn)
Illustrasjon av Maeersk Pelican med to 30x5 m rotorseil montert. (Illustrasjon: Maersk/Norsepower)
Plassering av seilrotorer fra Norsepower om bord på Maersk Pelican. (Foto: Norsepower)
Frakteskipet Buckau med Flettner-rotorer. Skipet krysset både Nordsjøen og Atlanteren flere ganer, men ble demontert etter noen år. (Bilde: Wiki Commons)
Ecoship 1 ble bygget i 2008 og har to Flettner-rotorer. (Bilde: Wiki Commons)
Illustrasjonen viser et modulbasert bulkskip, selvlosser og med Flettner-rotor. Kraft og energimoduler plasseres i 40-forts containere rett akter av forskipet. (Illustrasjon: Vard Engineering)
Flettnerrotor på akterskipet og containere for drivstoff/energiproduksjon/energilagring. Containere kan byttes ut når ny teknologi er tilgjengelig og kan gi enda lavere utslipp. (Foto: Vard Engineering)
Rotorseilet løftes om bord på MV Copenhagen. (Foto: HOLGER MARTENS-Scandlines)
Grindige forberedelser gjorde at monteringen av rotorseil på MV Copenhagen ble gjort på noen timer. (Foto: Scandlines)
Ny generasjon kjemikalietankskip for Stena Bulk. LNG-motorer, Flettner-rotorer og solcellepanel bidrar til reduserte klimagassutslipp. (Illustrasjon: Stena Bulk)

En Scandlines-ferge reduserer drivstoffbruket og kutter CO2-utslippet med 4-5-prosent med et rotorseil. Det norske lasteskipet «SC Connector» kan komme opp i 25 prosent kombinert med batterihybrid drift.

Etter to måneders bruk, konkluderer Scandlines med at fergen «Copenhagen» har redusert drivstofforbruk med opp mot fem prosent.

Få tilgang til alt innhold fra tu.no, digi.no og karriere360.no med Ekstra

  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

235,-
Tilsvarer Kr 55 per uke Bestill

årlig

1 990,-
Tilsvarer Kr 39 per uke Prøv 1 måned for 1 kr
Én måned for 1 kr
Automatisk fornyelse av abonnement kan stoppes når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement.Rabatten fås ved å oppgi medlemsnummer i bestillingsprosessen

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå