E6 STORHOVE-ØYER

Fem entreprenører prekvalifisert av Nye Veier på E6 Storhove-Øyer

Nye Veier har i dag prekvalifisert fem leverandører til konkurransen om å bygge ny motorvei mellom Storhove og Øyer.

Delstrekningen er cirka 9,6 kilometer lang og består av motorvei i dagen i tillegg til en cirka 2,6 kilometer lang toløpstunnel forbi Fåberg.
Delstrekningen er cirka 9,6 kilometer lang og består av motorvei i dagen i tillegg til en cirka 2,6 kilometer lang toløpstunnel forbi Fåberg. Foto: Rune Kjøs/Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
27. jan. 2021 - 10:11

De prekvalifiserte er:  

  • Veidekke Entreprenør AS med underleverandør Cowi AS
  • JV BGC (arbeidsfellesskapet Bertelsen, Garpestad og Comsa) med underleverandør SWS Engineering S.p.A.
  • Implenia Norge AS med underleverandør Sweco Norge AS
  • Obrascón Huarte Lain S.A med underleverandør Afry Norway AS
  • China Communications Construction Company ltd. Med underleverandør Atkins Norge AS
E39 nord for Lyngdal blir en del av driftskontrakten når veien åpner til sommeren. En stolpe til veilys er under montering på Kvellandsbrua i oktober i fjor. Fv. Marek Pawlowski og Lukas Skotnicki.
Les også

Nye Veier med nytt oppdrag til 400 millioner

  <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
  Foto:  Jarle Skoglund

– Det har vært stor interesse for konkurransen etter at reguleringsplanene ble vedtatt. Av de seks totalentreprenørene som ønsket å bli prekvalifisert til konkurransen går vi nå videre med fem. De fem tilbyderne består av både norske og utenlandske selskaper. Samtlige av de utenlandske totalentreprenørene har med seg norske underleverandører, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier i en pressemelding.

Delstrekningen er cirka 9,6 kilometer lang og består av motorvei i dagen i tillegg til en cirka 2,6 kilometer lang toløps tunnel forbi Fåberg. Reguleringsplanene for E6-strekningen, som går gjennom både Lillehammer og Øyer kommune, er vedtatt. Veiprosjektet skal Ceequal-sertifiseres.

– Som byggherre ønsker vi i størst mulig grad å ivareta klima og miljø både i planlegging og utbygging av E6. Nye Veier stiller derfor krav overfor leverandørene om at prosjektet skal bærekraftsvurderes etter Ceequal-metoden, sier Aanesland.

Ved å gjenbruke dagens vei ved Bakkevannet (bildet) når nye E18 Kragerø - Bamble skal bygges, unngår man å ødelegge nye naturverdier sør for området, melder Nye Veier.
Les også

Senker fartsgrensen på ny E18: – Må forvente mer av Nye Veier

Signering før sommeren

Nye Veier planlegger å velge totalentreprenør i løpet av våren og signere kontrakt før sommeren.

– Delstrekningen E6 Storhove-Øyer inngår i utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei mellom Moelv og Øyer. Prosjektet er delt i tre kontrakter, og det er den nordligste kontrakten det konkurreres om nå. Med kontraktsignering før sommeren blir det tidlig anleggsstart og ferdigstillelse innen utgangen av 2024. Det betyr at Nye Veier om få måneder er i gang med utbyggingen av Gudbrandsdalen, samtidig som vi er godt i gang med planfasene både på Moelv-Storhove og Øyer-Otta, sier utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier.

Nye Veier har nylig åpnet 43 kilometer med firefelts motorvei mellom Kolomoen og Moelv. Når E6 Moelv-Øyer står ferdig i 2025 har Nye Veier levert totalt 86 kilometer med trafikksikker firefeltsvei til Innlandet. 

Det snør sidelengs op Sandnessundbrua i Tromsø, viser bilder fra Statens vegvesens webkamera. Det er meldt om vindkast opp til 40 m/s i de nordligste delene av Norge i dag.
Les også

Stormen herjer i Nord-Norge: – Bli hjemme om du kan

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.