ferger

En av landets tøffeste fergestrekninger blir utslippsfri

Bognes-Lødingen får elektriske ferger. I dag ble kontrakten signert.

Fergesambandet mellom Bognes (bildet) og Lødingen skal drives med nullutslippsteknologi.
Fergesambandet mellom Bognes (bildet) og Lødingen skal drives med nullutslippsteknologi. Foto: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
18. nov. 2021 - 13:56

Statens vegvesen og Torghatten Nord underskrev i dag kontrakten på 1,6 milliarder kroner. Kontrakten gjelder i ti år fra 1. januar 2024.

Tirsdag 16. desember åpner Sollihøgdtunnelen.
Les også:

Kø-marerittet på Sollihøgda kan være over

Innkjøpsmakt til omstilling

– Det er ikke lenge siden mange ville sagt at det ikke var mulig å drifte elektrisk ferge på en så lang og krevende strekning, men nå gjør vi det! Det grønne skiftet i fergedriften er et resultat av at Statens vegvesen bruker sin innkjøpsmakt, samtidig som rederiene tar utfordringene, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen i en pressemelding.

Divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo (til venstre) i Statens vegvesen signerte kontrakten sammen med adm. dir. Torkild Torkildsen i Torghatten Nord. På storskjerm prosjektleder Siri Rennestraum Raknes fra ferjeavdelingen i Statens vegvesen. Foto:  Statens vegvesen
Divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo (til venstre) i Statens vegvesen signerte kontrakten sammen med adm. dir. Torkild Torkildsen i Torghatten Nord. På storskjerm prosjektleder Siri Rennestraum Raknes fra ferjeavdelingen i Statens vegvesen. Foto:  Statens vegvesen

Fra sitt kontor i Tromsø har han det øverste ansvaret for landets 16 riksvegferjesamband. Av disse ligger fire i Nord-Norge; og snart er alle miljøvennlige.

Nå er det snakk om fergesambandet Bognes-Lødingen, som krysser Vestfjorden på riksvei 85 i Nordland. Torghatten Nord skal drifte sambandet de neste ti årene, og i dag ble kontrakten signert i Tromsø.

Det var i dette området uhellet skjedde. Bilen som ble truffet, sto nær T-banestasjonen man ser helt til venstre i bildet.
Les også:

Sprengningsuhell på E18-prosjekt: : «Svært alvorlig skadepotensial»

Ombygging og nybygg

Torghatten Nord er et selskap i Torghatten-konsernet, og skal være operatør på fergesambandet i ti nye år framover.

– Grønn teknologi og bærekraft er et satsingsområde for oss og hele konsernet. Jeg er svært fornøyd med at vi har landet kontrakten og kan fortsette driften av det mest trafikkerte fergesambandet i Nord-Norge, sier adm. dir. Torkild Torkildsen i Torghatten Nord i meldingen. 

– Overgang til helelektriske ferger er en viktig del av det grønne skiftet i vår bransje og vi ser fram til å drive Lødingen-Bognes med en kombinasjon av nybygg og ombygde eksisterende ferger, legger han til.

I tillegg til at de nye hovedfergene skal drives med nullutslippsteknologi, økes både kapasiteten og frekvensen i sambandet.

Blant annet vil sommersesongen forlenges med fire uker, slik at det vil være tre fartøy i sambandet fra juni og ut august. Sommerfartøyet er også større enn det som brukes i dag.

Mer effektive måter å overvåke broer på kan hindre alvorlige ulykker.
Les også:

Biler med sensorer kan avsløre skader på broer

Fire konkurrenter

Kontrakten gjelder for ti år, fra 2024-2033. Det var fire store rederier som deltok i konkurransen, hvor Torghatten Nord leverte et tilbud på 1.535.282.000 kroner.

Norled leverte det nest laveste tilbudet på 1.593.395.895 kroner, deretter fulgte Fjord1 med 1.667.938.089 kroner, mens Boreal Sjø lå høyest med sitt tilbud på 2.048.425.000 kroner. 

Fv. daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl, Skanskas prosjektdirektør for prosjektet OPS Hålogalandsvegen, Are Eliassen, og prosjektsjef Reidar Johansen i Statens vegvesen.
Les også:

Gigantutbygging ligger flere måneder foran skjema

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Se og bli sett med Business Norway

Klimavennlig i Nord-Norge

Snart er alle riksveifergene i Nord-Norge klimavennlige.

Tidligere i år signerte Statens vegvesen kontrakt med Fjord1 for nullutslippsferjer på sambandene Bognes-Skarberget på E6 og Drag-Kjøpsvik på riksvei 827.

Senere kommer også Bodø-Røst-Værøy-Moskenes på riksvei 80, hvor nyskapende hydrogenteknologi vil bli tatt i bruk i større grad enn noen gang tidligere.

Forsker Rasa Slizyte i Sintef bruker gressmasse og flis til å mate larver som igjen blir miljøvennlig laksefôr. Den grønne gugga skal bli «dressing» på larvenes middagsfat.
Les også:

Bruker fjær, flis og gress til kortreiste proteiner

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.