Mikromobilitet

«Elsykkelen» veier elleve kilo og kan brettes sammen

Kan tas med på bussen og inn på kontoret.

«Som en chihuahua, men elskverdig,» skriver selskapet Jackrabbit om sin lille elsykkel. Her avbildet med en golden retriever.
«Som en chihuahua, men elskverdig,» skriver selskapet Jackrabbit om sin lille elsykkel. Her avbildet med en golden retriever. (Foto: JackRabbit)

Kan tas med på bussen og inn på kontoret.

Stadig flere kjøper elsykler. Det gjelder også i USA, der salgstallet for elektriske sykler nå skal være høyere enn for elbiler.

Når flere skal rekrutteres som elsykkeleiere, har en amerikansk produsent valgt å appellere til dem som foretrekker det nette og plasseffektive.

Kjøretøyet, som har navnet Jackrabbit e-bike, ble i sommer kåret til årets beste mikrosykkel av nettstedet Wired.

Kan bæres vekk fra sykkeltyver

Sykler kan som kjent være tunge og knotete å både frakte og oppbevare.

Men med en «flatpakke»-høyde på bare 17,5 centimeter og en vekt på under elleve kilo, skal denne være lettere å ta med seg på bussen, toget eller i et baksete – eventuelt å bæres innendørs om man frykter sykkeltyver.

Sykkelen kan flatpakkes ytterligere, blant annet ved hjelp av et avtakbart ratt som kan klipses fast i gaffelen på sykkelen, et senkbart sykkelsete, og en rotasjonsfunksjon i forhjulet.

Det finnes andre sammenleggbare sykler, men disse bruker gjerne tungt stål for å styrke brettepunktene. Designerne bak Jackrabbit skal ha funnet en måte å forenkle sykkeldesignet på slik at de i stedet kunne ta i bruk lett aluminium.

Vurderer å sette på pedaler

Den hendige, Ikea-aktige potensialet for sammenbretting har imidlertid en pris: For å gjøre sykkelen mer kompakt, har den pegger i stedet for pedaler. Det betyr altså nær null mosjon for syklisten.

Konsekvensen kan blant annet bli at elsykkelen blir klassifisert som en elsparkesykkel med sete i New York, noe som gjør at den kan kjøre i maks 24 kilometer i timen.

Selskapet ser nå på mulighetene for å tilføye ekstra avtakbare pedaler for å løse problemet, ifølge nettsiden Fast Company.

Kan støte på problemer i Norge

Elsykkelen har en oppgitt maksfart på 32 kilometer i timen.

JackRabbit har laget en elsykkel som veier 11 kilo.
Motoren i elsykkelen sørger for en maksfart på 32 kilometer i timen. Foto: Jackrabbit

I Norge må hjelpemotoren i en elsykkel koble ut når sykkelen oppnår en makshastighet på 25 kilometer i timen. Uten en slik løsning vil Jackrabbit-elsykkelen måtte registreres som en moped her til lands.

Et annet større hinder for elsykkel-registrering, er at elsykler etter lovverket ikke kan ha fremdrift ved motorkraft alene i hastigheter høyere enn seks kilometer i timen. 

Jackrabbit e-bike kan heller ikke registreres som et lite elektrisk kjøretøy i Norge - til det er lengden på 122 centimeter to centimeter for lang. Dermed vil den heller ikke havne i selskap med for eksempel elsparkesykler, som defineres som sykler etter kjøretøyforskriften.

Uten modifikasjoner som ovennevnte pedal-løsning vil altså Jackrabbit kunne kvalifisere som moped her til lands. I så fall kan man vinke farvel til ferdsel på fortau, gang- og sykkelveier.

Selskapet tilbyr ikke frakt til Norge per i dag, men batteriet skal være lite nok til at sykkelen kan tas med på fly.

Tilpasset rekkevidden til folks bilvaner

Batteriet i elsykkelen, eventuelt mopeden, er på 300 watt, og den maksimale rekkevidden skal være på drøye 19 kilometer.

Håpet er at doningen skal kunne konkurrere med bilen på de fleste strekninger.

– Vi fokuserte mye på forskning, og så på hvor langt folk faktisk kjører bilene sine, sier Jason Kenagy, administrerende direktør i Jackrabbit, til Fast Company.

– I USA er mer enn 50 prosent av bilturer åtte kilometer eller kortere. 70 prosent er under 16 kilometer.

Les også

Kommentarer (12)

Kommentarer (12)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå