karrierearbeidsliv

Elevene tror de er gode i matte

Dag Yngve Dahle
13. jan. 2009 - 09:30

Denne uken kom resultatene av TIMMS-undersøkelsen, der hovedfunnet er at norske elever er blitt noe Elevene er bedre i realfag .

Men internasjonalt er det fortsatt langt igjen til de beste.

Mye å gå på

- Undersøkelsen viser at norske elever har rimelig høy selvtillit. De tror de er gode i realfag, men det er de ikke sammenliknet med elever i andre land, sier Liv Sissel Grønmo, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslos institutt for lærerutdanning og skoleutvikling.

Hun har vært hovedansvarlig for den norske delen av TIMMS-undersøkelsen. TIMMS, som står for "Trends In International Mathematics and Science Study", omfatter ikke mindre enn 60 land.

- Elevene bør nok være mer realistiske på egne vegne, sier hun.

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) er enig.

- Kunnskapene bør opp på nivå med selvtilliten, ikke omvendt, sier statsråden.

Elevene er bedre i realfag

Best i øst

Norske elever på 4. og 8. trinn ligger under det internasjonale gjennomsnittet både i matematikk og naturfag.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Derfor har TU og Digi fått ny profil

Foran oss på lista har vi land som Armenia, Serbia og Litauen.

- Vi ligger altså bak land med langt mindre utdanningsmessige ressurser enn Norge, sier Grønmo.

Elever i Østen topper listene. Singapore, Taiwan, Hongkong, Japan og Sør-Korea har elevene som gjør det aller best.

Dårligst ut kommer elever i Ghana, Quatar og Yemen.

– Mattemedisinen funker!

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.