Det elektriske flyet eFusion er utstyrt med en 55 kW-elmotor fra Siemens. Letting og landing foregår på ren elektrisk kraft. På lengre turer er planen at det kan leveres en versjon av flyet som er utstyrt med en tresylindret dieselmotor fra Daimler, som kan lade opp batteriet. Foto: Magnus Aircraft
Det elektriske flyet eFusion er utstyrt med en 55 kW-elmotor fra Siemens. Letting og landing foregår på ren elektrisk kraft. På lengre turer er planen at det kan leveres en versjon av flyet som er utstyrt med en tresylindret dieselmotor fra Daimler, som kan lade opp batteriet. Foto: Magnus Aircraft (Foto: Magnus Aircraft)

Elektriske fly - Efusion

Elektrisk testfly styrtet – Flåten satt på bakken

I Ungarn.

  • Fly

Både pilot og passasjer ble drept da et elektrisk fly styrtet torsdag 31. mai rett utenfor flyplassen Pecs-Pogany i det sørlige Ungarn, omkring 25 km nord for grensen til Kroatia.

Alle lignende testfly holdes nå på bakken, framgår det av en pressemelding fra produsenten Magnus Aircraft.

Det er fremdeles ikke kjent hva som var årsaken til styrten, men øyenvitner forteller at flyet sirklet to ganger rundt flyplassen i lav høyde, før det begynte å brenne for deretter å styrte nesten loddrett mot bakken.

Verken Magnus Aircraft eller partneren Siemens vil uttale seg om årsaken til ulykken før ungarske myndigheter kommer med sin rapport.

Prototyp

Flyet var en prototyp som er utviklet i et samarbeid mellom ungarske Magnus Aircraft Zrt. og tyske Siemens. Det fløy for første gang i april 2016.

Flyet, som har fått navnet Efusion, er utstyrt med litiumionbatterier og en Siemens SP55D elektrisk motor på 55 kW. Det gjør det i stand til å ta av og lande på bare elektrisk kraft.

Det opplyses ikke hvor mange batterier flyet hadde om bord, og hvor lenge det kan fly på ren elektrisk energi. En annen versjon av Efusion er utstyrt med en tresylindret dieselmotor fra Daimler, som kan lade opp batteriet.

Skulle koste nær 2 millioner kroner

Efusion bygger på Magnus Aircrafts modell Fusion 212, og det var ventet at Efusion innen kort tid ville være klar for det kommersielle markedet til en pris på snaut 2 millioner norske kroner.

Siemens har i løpet av flere år satset på elektriske fly, og har i tillegg til SP55D-motoren utviklet en 260 kW-flymotor og inngått samarbeid med Airbus om å utvikle en 2 MW elektrisk motor til fremtidens kommersielle elektriske passasjerfly.

Artikkelen ble først publisert på Ing.dk.

Kommentarer (25)

Kommentarer (25)