Elektriske fly

For to år siden ble Avinor-sjefen idioterklært. Det har endret seg formidabelt

Det kan være mindre enn ti år til det første elektriske ruteflyet tar av i Norge.

Mener luftfarten blir elektrisk: Kaptein Dag Falk-Pedersen i cockpiten til et fly på Gardermoen i 2009. Til høyre: Det elektriske flykonseptet E-Fan X som bygges i samarbeid mellom Airbus, Siemens og Rolls-Royce.
Mener luftfarten blir elektrisk: Kaptein Dag Falk-Pedersen i cockpiten til et fly på Gardermoen i 2009. Til høyre: Det elektriske flykonseptet E-Fan X som bygges i samarbeid mellom Airbus, Siemens og Rolls-Royce. (Foto: Bjåland, Nils/Scanpix/Airbus)
EKSTRA

Det kan være mindre enn ti år til det første elektriske ruteflyet tar av i Norge.

Elektriske fly kan bli en viktig del av fremtidens transport. Skal vi tro Avinor-sjef Dag Falk-Petersen blir det ikke bare en forbedring i lufttransporten, men et paradigmeskifte i hvordan vi tenker på transport.

Få tilgang til alle artikler og mer med TU Ekstra

  • Ubegrenset tilgang til tu.no og digi.no
  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

235,-
Kr 55 per uke Bestill

årlig

1 990,-
Kr 39 per uke Prøv 1 måned for 1 kr
Én måned gratis
Abonnementet autofornyes og kan sies opp når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå