LUFTFART

For to år siden ble Avinor-sjefen idioterklært. Det har endret seg formidabelt

Det kan være mindre enn ti år til det første elektriske ruteflyet tar av i Norge.

Mener luftfarten blir elektrisk: Kaptein Dag Falk-Pedersen i cockpiten til et fly på Gardermoen i 2009. Til høyre: Det elektriske flykonseptet E-Fan X som bygges i samarbeid mellom Airbus, Siemens og Rolls-Royce.
Mener luftfarten blir elektrisk: Kaptein Dag Falk-Pedersen i cockpiten til et fly på Gardermoen i 2009. Til høyre: Det elektriske flykonseptet E-Fan X som bygges i samarbeid mellom Airbus, Siemens og Rolls-Royce. Foto: Bjåland, Nils/Scanpix/Airbus

Elektriske fly kan bli en viktig del av fremtidens transport. Skal vi tro Avinor-sjef Dag Falk-Petersen blir det ikke bare en forbedring i lufttransporten, men et paradigmeskifte i hvordan vi tenker på transport.