DEBATT

Elbilrevolusjon på bygda

Det mest oppløftende med elbilsatsingen nå er at den skjer i hele landet, stikk i strid med hva Teknisk ukeblad formidler.

Hvis veksten på bygda fortsetter som i 2020, så er det ikke lenge før bygd går forbi by når det gjelder markedsandel for elbil i nybilsalget, skriver artikkelforfatteren.
Hvis veksten på bygda fortsetter som i 2020, så er det ikke lenge før bygd går forbi by når det gjelder markedsandel for elbil i nybilsalget, skriver artikkelforfatteren. Foto: Marius Valle
Unni Berge, leder kommunikasjon og samfunnskontakt Norsk elbilforening
22. mars 2021 - 15:30

Lørdag 13. mars publiserte TU.no en sak som sår tvil om elbilutviklingen i Norge og der man spør om Elbil-Norge er en illusjon. Saken har en imponerende grafisk oversikt over elbilutviklingen i alle norske kommuner, der man kan gå inn på et kart for å sammenligne elbilbestanden i 2019 med 2020 i hver enkelt kommune.

Dessverre bruker TU.no to vidt forskjellige kilder for de to årene, Statistisk sentralbyrå (SSB) for 2019 og Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) for 2020. Det kan dermed se ut som det er mange kommuner som har lavere elbilandel i 2020 enn i 2019. I saken skriver TU.no at det er nedgang i antall elbiler for «de 142 dårligste elbilkommunene». Dette er faktisk helt feil!

Økning i nesten alle kommuner

Om Teknisk ukeblad hadde brukt OFV som kilde for begge årene, hadde leseren fått se at det i nesten alle landets kommuner (96 prosent) var en økning i antall elbiler fra utgangen av 2019 til utgangen av 2020. I 11 kommuner er det registrert like mange elbiler i bilparken i år som i fjor, og det er altså bare to(!) kommuner med nedgang, ikke 142 som Teknisk ukeblad skriver. Lierne og Eidfjord er begge oppført med én elbil mindre enn i fjor. I Eidfjord økte likevel elbilandelen fordi totalbestanden biler også gikk ned.

Det er riktig at andelen elbiler i totalbestanden er lav, og den er lavere på bygda enn i byene. Men det er neppe noen overraskelse at det tar lang tid å bytte ut alle bilene i bilparken, og vi vet at elbilsalget på bygda lenge har gått mye tregere enn i byene. Samtidig er dette i ferd med å endre seg. For å ta temperaturen på markedet og finne ut hva som skjer på bygda i dag, må vi derfor også se på nybilsalget.

Dårlig bruk av statistikk

Å trekke fram drivstoffandelen i enkeltkommuner i Norge er uansett dårlig bruk av statistikk. I enkelte kommuner selges det bare 1–2 nye biler i året, og tallene er derfor svært utsatt for tilfeldige variasjoner. Som eksempel kan det nevnes at i Værøy var elbilandelen i nybilsalget på 100 prosent i 2020, mens i nabokommunen Røst var elbilandelen på 0 prosent. I begge kommunene ble det solgt to nye biler i 2020. Enda mer tilfeldige utslag får man av å se på én måned; I desember 2020 var markedsandelen for elbiler i nybilsalget på 100 prosent i hele 56 av landets 356 kommuner.

For å unngå tilfeldige variasjoner som gir store utslag i tallene kan man for eksempel se på større grupper av kommuner basert på folketall. Først da kan vi si noe meningsfullt om by vs. land. Elbilforeningen har brukt OFV sine tall for å se hvordan det står til med elbilsalget på bygda i Norge, og det er gledelige nyheter.

– Veksten i storbyene er minst

Koronaåret 2020 ble nok et rekordår i Norge med 76.800 registrerte nye elbiler, opp fra 60.300 i 2019. Om vi ser på ulike grupper av kommuner basert på innbyggertall, ser vi at elbilveksten i nybilsalget er lavere i storbyene enn i landet ellers. Ser vi spesielt på de 100 minste kommunene med under 2500 innbyggere ser vi at de har en vekst i salget av nye elbiler på hele 48 prosent, mens veksten i de sju største byene bare var på 21 prosent.

Det er fortsatt slik at minste kommunene har lavere markedsandel for elbil i nybilsalget enn i storbyene, men bygda nærmer seg med stormskritt. De 100 minste kommunene hadde 45 prosent elbilandel i nybilsalget i 2020, mens de sju største hadde 60 prosent.

Ikke lenge før bygd går forbi by

Hvis veksten på bygda fortsetter som i 2020, så er det ikke lenge før bygd går forbi by når det gjelder markedsandel for elbil i nybilsalget. Det er en naturlig utvikling, ettersom flere på bygda har anledning til å lade hjemme, mens mange i byene ikke engang har egen parkeringsplass og er avhengige av et offentlig ladetilbud.

Dessuten vil bygda etter hvert nyte godt av et stadig større bruktbilmarked for elbil. De fleste bilkjøpere i Norge opererer nemlig i bruktbilmarkedet, og andelen er enda større i distriktskommunene. Men en nøkkel for et elektrisk bruktbilmarked, er at nybilmarkedet blir fullelektrifisert så raskt som mulig.

Oppsummert: Elbilutviklingen har faktisk rekordfart i både by og bygd. Hele verden ser til Norge. For her er vi stadig nærmere målet om at elbil skal være for alle som trenger bil, i både by og bygd.

Brannsikkerhet, resirkulering, elbilbatteri, Hagal, evyon, Eaton, Eco stor, elbil, batteri, stasjonært, solenergi, hjemmebatteri, effektutjevning, leaf, nissan
Les også

Et regelverk med smutthull er en trussel for sikkerheten

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.