Administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet er tindrende klar: Skipsfarten ønsker å bruke grønt drivstoff. Foreløpig er den svært mye dyrere. Det vil ikke vare evig. Regjeringen har varslet at CO2-avgiften skal opp i 2.000 kroner per tonn i 2030.
MARITIM
Eksperter advarer: Vi trenger ny type kontrakt – ellers vil grønn skipsfart stoppe opp
Norge vil miste forspranget på grønn skipsfart om regjeringen ikke følger opp Stortingets klare mål: Innfør differansekontrakter som utjevner prisforskjellen på klimavennlig drivstoff inntil CO2-prisen sørger for å gjøre fossilt drivstoff dyrere.

Differansekontrakter kan sette fart i overgangen til lav- og nullutslippsdrivstoff. Azane Fuel Solutions utvikler flytende og landbaserte bunkringsstasjoner for skip som skal benytte ammoniakk som drivstoff. Rederiet Viridis har planer om å bygge en serie skip som skal gå på NH3 og har avtale med syv selskaper som vil frakte sine varer med nullutslippsskip. l sette fart i Illustrasjon: Azane Fuel Solutions
Les mer om:
Kommentarsystemet er deaktivert
Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.
