Elbil

Easee jobber seg opp etter salgsforbudet – tapte 232 millioner i fjor

Etter et turbulent 2023 med salgsforbud, milliardsmell og store permitteringer forsøker elbillader-produsenten Easee å gjenvinne tillit og markedsandeler.

I 2023 ble salget av Easees elbilladere stanset på grunn av en manglende jordfeilbryter i laderne.
I 2023 ble salget av Easees elbilladere stanset på grunn av en manglende jordfeilbryter i laderne. Foto: Arash A. Nejad
Mari Gisvold SolbergMari Gisvold Solberg– Journalist
17. juni 2025 - 08:16

Easee, en av Norges mest profilerte produsenter av elbilladere, ble i 2023 rammet av en av bransjens mest omtalte regulatoriske inngrep da svenske Elsäkerhetsverket nedla salgsforbud for selskapets populære modeller Easee Home og Easee Charge.

Hovedårsaken var at laderne ikke oppfylte kravene til jordfeilbeskyttelse, et avvik som satte hele forretningsmodellen i fare.

Det resulterte i et tap på 232 millioner kroner i fjor, skriver dn.no.

Fra vekstrakett til krisemodus

I 2022 omsatte Easee for nesten 1,9 milliarder kroner. Året etter stupte inntektene til 642 millioner kroner, og toppsjef og gründer Jonas Helmikstøl trakk seg. 

– Vi kan være så ærlige å si at 2024 var et rydde- og feieår, sier finansdirektør Øyvind Osjord til DN.

Easee rapporterer nå en omsetning på 612 millioner og et årsresultat på minus 232 millioner i 2024. Dette er en forbedring på 232 millioner kroner fra 2023.

Det skyldes i stor grad at driftskostnadene er kuttet med 36 prosent, og antall ansatte er redusert fra 500 til 140.

Har strammet inn prosesser

Salgsforbudet i Sverige og usikkerhet rundt produktsikkerhet rammet selskapet hardt også i Norge. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) varslet i fjor et mulig norsk salgsstopp, og selskapet måtte permittere 138 ansatte i Norge.

Easee forsøkte i ettertid å dempe skadevirkningene, blant annet gjennom å sende ut nye dokumentasjonsklistremerker til svenske kunder, et tiltak som ble møtt med kritikk.

Etter det tunge året har selskapet strammet inn på prosessene og lover nå at alle nye produkter er blant de mest gjennomtestede og sertifiserte.

Mossia bygger de delene av dobbeltsporprosjektet som er utenfor Moss sentrum. Her fra drivingen av Mossetunnelen.
Les også:

Omstridt jernbaneutbygging: Anklager Bane Nor for å holde tilbake millioner

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.