Maritim

Dyrt, men mulig med metanol-ombygging

Teknisk er det ingenting i veien for å bygge om eksisterende containerskip til å bruke metanol som drivstoff. Økonomiske er det foreløpig lite gunstig.

Sealand Philadelphia eies av SinOcean Shipping og er bygget i 2008. Det 208 meter lange skipet har kapasitet på 2.500 containere. En pilotstudie i regi av Grønt skipsfartprogram viser at det teknisk kan bygges om til klimanøytral drift med metanol.
Sealand Philadelphia eies av SinOcean Shipping og er bygget i 2008. Det 208 meter lange skipet har kapasitet på 2.500 containere. En pilotstudie i regi av Grønt skipsfartprogram viser at det teknisk kan bygges om til klimanøytral drift med metanol. Foto: GSP
Tore StensvoldTore Stensvold– Journalist
26. apr. 2023 - 12:30
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.