MARITIM

Dyrt, men mulig med metanol-ombygging

Teknisk er det ingenting i veien for å bygge om eksisterende containerskip til å bruke metanol som drivstoff. Økonomiske er det foreløpig lite gunstig.

Sealand Philadelphia eies av SinOcean Shipping og er bygget i 2008. Det 208 meter lange skipet har kapasitet på 2.500 containere. En pilotstudie i regi av Grønt skipsfartprogram viser at det teknisk kan bygges om til klimanøytral drift med metanol.
Sealand Philadelphia eies av SinOcean Shipping og er bygget i 2008. Det 208 meter lange skipet har kapasitet på 2.500 containere. En pilotstudie i regi av Grønt skipsfartprogram viser at det teknisk kan bygges om til klimanøytral drift med metanol. Foto: GSP

Et pilotprosjekt i regi av Grønt skipsfartsprogram med Thome Group og Sinoceanic Shipping  konkluderer med at eldre containerskip uten store tekniske hindringer kan bytte til grønn metanol.